Blind om telefonväxeln: "Man har inte en chans"

För de som inte kan se är dagens telefonväxlar ett problem. De flesta har knappval som blinda och synskadade inte kan göra. Peer-Johan Augustsson och Rosina Mann upplever båda problem.

ANNONS
|

Det är svårt för blinda och synskadade att ringa till vården, myndigheter och andra verksamheter som har telefonväxlar med knappval. Vid knappval måste man ofta trycka på telefonens nummerdisplay för att kopplas vidare. Men då stöter synskadade och blinda på problem. Eftersom de har svårt att se eller inte kan se sifferknapparna kan de inte komma vidare. Rosina Mann, gravt synskadad och medlem i Synskadades Riksförbund i Göteborg, säger att hon blir både ledsen och arg när hon har problem med växeln.

– Det tar mig evigheter, ibland kan jag få sitta i två timmar och trycka när jag ska till en vårdcentral eller ett sjukhus. Trycker man fel siffra mitt i får man börja om från början.

ANNONS

Tar 1 minut och 25 sekunder

När man ringer till Göteborgs vårdcentraler når man en automatisk telefonväxel.

– Du får nu fem val. För att lämna återbud, tryck 1. Gäller det receptförnyelse, tryck 2...

Alla vidare val kräver att man trycker på en knapp. Man får också veta att man kan vänta kvar för att lämna ett meddelande. Efter 1 minut och 25 sekunder meddelar ett automatiskt svar att vårdcentralen ska ringa upp en, men det kräver att man inte har tryckt på något alls. När det inte framgår tydligt för Rosina Mann att hon kan vänta kvar börjar hon försöka trycka på siffrorna ändå.

Telefonsystemet som vårdcentralerna använder sig av heter Call me. Istället för att prata med en telefonist direkt blir man uppringd senare, vilket gör att varje vårdcentralsenhet kan ta emot fler samtal.

– Det handlar om att göra en så bra planering för dagen som möjligt. Innan vi hade ett sådant system klarade vi inte av lika många samtal som i dag. En enhet kan få 100 samtal på en timme, säger Katarina Olsson, utvecklingsstrateg på Närhälsan.

De har sett till att det går att vänta kvar utan att trycka på något för de som inte vill eller kan göra knappval.

ANNONS

– Det är lite knöligare och tar lite längre tid, men möjligheten finns, säger Katarina Olsson och fortsätter:

– Vi har inte fått till oss att det kan vara ett problem men vi tar gärna emot synpunkter. Då kan vi se om det finns förbättringar att göra.

"Man har inte en chans"

Peer-Johan Augustsson blev helt blind för sex år sedan och upplever samma problem som Rosina Mann med telefonväxlarna.

– Det är jättesvårt. Jag fick börja ett nytt liv som blind och har en son som kan hjälpa mig ibland. Men det har inte alla, säger han.

Hans mobil ringer och en automatisk röst säger högt att han har ett missat samtal. Det finns olika hjälpmedel som talsynteser, förstoringsfunktioner och uppringningstjänster för folk med synskador. Men det är inte säkert att de hjälper när man ska komma ihåg knappvalen och hitta rätt sifferknapp i tid.

– Det gäller att hinna trycka och det är inte lätt när man är synskadad eller blind. Inom sjukvården är det väldigt viktigt att komma fram och man har inte en chans med de nya telefonväxlarna, säger Peer-Johan Augustsson.

Har flera förslag på lösningar

Rosina Mann ser flera möjligheter som skulle göra det lättare för synskadade att ringa. Ett speciellt nummer som går direkt till telefonist, eller ett knappval i början av samtalet som går direkt till en telefonist. Åtminstone skulle hon vilja att det finns en tydlig indikation på att man kan vänta kvar utan att trycka på något för att bli uppringd eller komma till en telefonist. Men än så länge är hon uppgiven.

ANNONS

– Jag ser det som hopplöst. Om jag skulle bli helt blind i framtiden så får jag låta bli att ringa helt enkelt.

ANNONS