Astoria vinkar farväl till Göteborg

ANNONS
|

– Det är väldigt olyckligt. Göteborg är en eventstad och det är brist på hotell när det är mässor. Samtidigt puttar man ut ett hotell från centrala Göteborg, säger Per Liljenfeldt, projektledare på Grandab som har hand om förvaltningen av Astoria.

I matsalen ombord på det flytande hotellet står bord och stolar fortfarande framme, i rummen ligger täcken och kuddar kvar på sängarna, men korridorerna ligger mörka.

Lämnar kajen efter 20 år i Göteborg

På tisdagen bogserades det 100 meter långa fartyget Astoria ut från kajplatsen på Gullbergskaj. Efter 20 år i Göteborg blir nästa destination Sundsvall dit fartyget ska bogseras efter service och förberedelser på Gothenius varv.

ANNONS

Anledningen är att hotellets arrendeavtal och tillfälliga bygglov inte har förlängts på grund av bygget av den nya Hisingsbron som beräknas stå färdig 2021. Under det bullriga arbetet är kajen inte lämpad för hotellverksamhet.

– Sundsvall är en bra hotellmarknad så i slutändan blir det en ganska bra lösning för oss, säger Per Liljenfeldt.

"Borde värna om välskötta fartyg"

Samtidigt tycker han att Göteborg borde ha ansträngt sig mer för att hitta en alternativ plats för fartyget under bygget av den nya bron.

– Hisingsbron är ett jätteprojekt och jag förstår till 100 procent att de inte vill riskera förseningar. Samtidigt tycker jag att de borde ha kunnat hitta en lösning för oss. Göteborg är en stor stad med många kajer. Jag tror inte att de har försökt så hårt som de skulle kunna göra, säger han.

Även Peter Wallberg, som jobbar på Gothenius varv, men är noga med att påpeka att han uttalar sig som privatperson, tycker att det är tråkigt att se fartyget lämna Gullbergskaj.

– Göteborg vill gärna visa upp sig som en gammal varvsstad med utställningar och svartvita fotografier. Ser man på fartygen på drömmarnas kaj så är många av dem just drömmar. Här är ett välskött hotell som drar in pengar till staden och ger en prägel på hamnen. Det borde man värna om. Men om stadens intentioner är att göra hamnen till ett maritimt minnesmärke i stället är man på god väg att lyckas, säger han.

ANNONS

"Har sökt med ljus och lykta"

Jörgen Johansson, planeringsledare med ansvar för hamnar och färjetrafik på trafikkontoret, menar dock att kommunen har gjort vad som står i deras makt för att hitta en lösning.

– Vi är de första att beklaga uppsägningen. Tyvärr är det stora projekt och mycket påverkan från alla möjliga håll och kanter i staden. Vi har sökt med ljus och lykta men har inte kunnat hitta någon alternativ plats, säger han.

Även Betelskeppet som är boende för hemlösa väntar på att flyttas från Gullbergskajen. Däremot får kommunägda Barken Viking som ligger på andra sidan Göta älvbron ligga kvar på sin plats under byggtiden.

Barken Viking ligger kvar

Båten hyr sin kajplats av park- och naturförvaltningen. Enligt avtalet tar båtens ägare, kommunalägda fastighetsbolaget Higab, på sig eventuella kostnader om det blir aktuellt att stänga ner fartygets hotell- och restaurangverksamhet under perioder av brobygget. Det innebär att de inte kan göra invändningar med hänvisning till miljöskäl eller rikta några ersättningskrav vidare.

Astoria som har hyrt sin kajplats av trafikkontoret har i stället fått erbjudandet att ligga kvar vid kajen. Men då utan möjlighet att bedriva hotell, säger Jörgen Johansson.

– Riktvärdena för buller är kopplade till verksamheten. Däremot fick de erbjudandet att ligga kvar vid kaj och då valde de att driva vidare verksamheten på annat håll. Men sen önskar vi dem välkomna tillbaka till Göteborg så snart Hisingsbron är klar, säger han.

ANNONS

Kan återvända i framtiden

När vädret tillåter ska bogseringen av Astoria ut ur Göteborg påbörjas. Till årsskiftet öppnar hotellet sina portar igen. Men då på centralkajen i Sundsvall.

Per Liljenfeldt öppnar även han för ett återvändande till Göteborg i framtiden.

– Vi ser gärna att de presenterar en långsiktig lösning så att det blir möjligt för oss att komma tillbaka igen, säger han.

Fakta: Astoria

Astoria byggdes 1991 på varvet Volkswerft i tyska Stralsund och bogserades till Göteborg 1996. 1997 startade hotellverksamheten på fartyget i Göteborg.

Det 100,4 meter långa och 11,7 meter breda fartyget är byggt av moduler på en pråm för att efterlikna en transatlantisk ångare. Fartyget har ingen motor och har aldrig varit i drift som annat än hotell. Skorstenarna sattes upp för att fartyget skulle få bygglov.

Det 1800 ton tunga flytande hotellet har 120 rum med 245 bäddar.

Vid årsskiftet slår hotellet upp portarna i Sundsvall.

ANNONS