Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Facklig konflikt har stängt exporthamnen

Sedan i måndags är Skandiahamnen stängd. Det bekräftar Fredrik Hermansson, verksamhetschef på Greencarrier Liner Sverige. – Det pågår en diskussion om att vi ska hitta alternativa hamnar till våra kunder.

Skandiahamnen har i praktiken varit stängd sedan i måndags. Flera källor från berörda rederier och kunder bekräftar att de inte kunnat lasta in sin last via exporthamnen sedan tidigt i måndags morgon.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Enligt Fredrik Hermansson, verksamhetschef på Greencarrier Liner Sverige och ordförande i Göteborgs Skeppsmäklareförening, beror stängningen på en konflikt mellan arbetsgivaren och facket. 

– Jag kan bekräfta att det pågår en diskussion mellan arbetsgivaren APM Terminals och fackförbundet Hamn 4:an och att det påverkar hamnen. Fartyg har fått vända med sin last.


Nu söker sig kunderna till hamnarna i Helsingborg, Halmstad och Gävle, säger Hermansson.

– Den här konflikten ställer till det för det för näringslivet. Sedan några dagar tillbaka pågår det därför en diskussion mellan oss och våra kunder kring om vi kan hitta andra hamnar att använda istället för Göteborg.

Enligt uppgift ska den del där fartygen lastar av sin last vara stängd till på torsdag.

– Däremot har vi uppfattat det som att fartygen gärna får komma och hämta sin last, säger Hermansson som säger att företagen går miste om stora belopp när avlastnignen i hamnen inte fungerar.

Enligt Johan Eliasson, förtroendeman Hamn 4:an är hamnen inte stängd, utan arbetarna är på jobbet. Däremot går arbetet långsamt. 

– De behöver köpa in fler truckar så att fler kan lasta. Som det är nu får man ibland sitta och vänta på truckar. 

Sedan konflikten blossade upp i slutet av april har hamnarbetarna punktstrejkat vid två tillfällen. Det planeras två punktstrejker till, den 17 och den 24 maj, enligt Eliasson. Kärnan i konflikten handlar om att APM Terminals försöker bestämma vem som ska representera facket under förhandlingar och möten, uppger Eliasson.

Henrik Kristensen är VD på APM Terminals. Han menar att det är full fart i hamnen, men han bekräftar att de har kommunicerat till sina kunder att de inte hinner ta in fler containers från fartyg under måndag, tisdag och onsdag. Terminalen är nämligen överfull. Anledningen en obalans mellan export och importvolym, en effekt av de två punktstrejkerna som Hamn 4:ans fackförbund .

– Åkerierna var tvungna att komma och hämta sina containers från hamnen så att vi får plats att lasta av, säger Kristensen.

Han bekräftar också att några kunder varit tvungna att söka sig till andra hamnar.

Målet är att kunna öppna upp exporten igen på torsdag. Att konflikten beror på att facket inte fått skicka vilka representanter de själva vill, vänder han sig mot. Enligt honom beror konflikten på att de inte kan gå fackets krav på ett eget kollektivavtal till mötes. Det är något de måste ta med branchorganisationen Sveriges hamnar som också är inkalalde för att försöka lösa tvisten.

Om konflikten kommer att lösas innan den 17 maj då nästa punktstrejk är planerad kan han inte svara på. Han kan inte heller svara på hur långt ifrån parterna står. Men han anser att arbetsgivarsidan anstränger sig för att lösa konflikten.

– Men det är fel att facket strejkar för detta. Våra kunder blir tagna som gisslan.

Enligt Eliasson från Hamn 4:an finns det ett allmänt trivselproblem på arbetsplatsen. Han menar att många har sagt upp sig.

– Problemet är att företaget inte ser att vi inte hinner med och att folk inte trivs.  

Självklart vill APM Terminals att de som arbetar i hamnen ska trivas, säger Kristensen, VD.

– Vi har också gjort många förbättringar sedan vi tog över. Men vi har investerat mycket pengar och måste anpassa vår hamn efter internationell standard. Vi har flera hamnar i andra länder och kan jämföra med dem. Vi vet att den här hamnen ska kunna klara sig med de truckar den har.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.