Den omdiskuterade reklamen är en vit text på en svart skylt där det står "Måste man kunna göra två saker samtidigt eller kan killar också söka?".
Den omdiskuterade reklamen är en vit text på en svart skylt där det står "Måste man kunna göra två saker samtidigt eller kan killar också söka?". Bild: Janerik Henriksson/TT

Försvarsmakten anmäls – anklagas för sexistisk reklam

Åtta personer har anmält Försvarsmakten till Reklamombudsmannen för deras nya reklamkampanj. Anmälarna uppfattar reklamen som sexistisk och könsdiskriminerande gentemot både män och kvinnor.

ANNONS
|

Försvarsmaktens reklamkampanj "Många har många frågor" var tänkt som ett sätt att lyfta allmänhetens spörsmål gällande livet i försvaret. Men en av reklamskyltarna, som bland annat kunnat ses på Västtrafiks bussar och spårvagnar, har väckt starka reaktioner.

Nu har åtta privatpersoner anmält Försvarsmakten till Reklamombudsmannen (RO). Detta då budskapet i reklamen har ansetts sexistiskt och könsdiskriminerande.

Den omdiskuterade reklamen är en vit text på en mörkblå skylt där det står "Måste man kunna göra två saker samtidigt eller kan killar också söka?".

Budskapet i reklamen har enligt åtta anmälare ansetts sexistiskt och könsdiskriminerande.
Budskapet i reklamen har enligt åtta anmälare ansetts sexistiskt och könsdiskriminerande. Bild: Försvarsmakten

En västsvensk anmälare skriver att han inte vill uppfattas som lättkränkt, men "hade vi bytt ut killar mot tjejer så hade den här reklamen tagits ned omedelbart följt av en offentlig ursäkt". En annan anmälare skriver att reklamen "är förminskande och väldigt onormkritisk".

ANNONS

"Tycker inte att det är könsdiskriminering"

Jesper Tengroth är pressekreterare på Försvarsmakten. Han håller inte med om att reklamen skulle vara könsdiskriminerande.

Jesper Tengroth, pressekreterare.
Jesper Tengroth, pressekreterare. Bild: Pressbild

– Vi tycker naturligtvis att det här är en bra kampanj i grunden. Vi hade ju inte släppt fram den om vi tyckte att det var något knas med den. Det är ju en del som tycker att den är superbra, och andra som tycker att den är mindre bra. Alla våra kampanjer väcker känslor, det är ingen skillnad på den här.

En del har ju reagerat på att det till exempel skulle vara "förminskande" och "onormkritiskt". Hur tar ni ställning till sådan kritik?

– Vi kommer ta ställning till den här kritiken i vårt utlåtande till Reklamombudsmannen.

Har ni fått någon kritik gällande några av de andra frågorna i kampanjen, till exempel om det är okej att vara vegan i Försvarsmakten?

– Just att vara vegan är en sådan fråga som vi får hela tiden. Vi tycker att det är värdefullt att svara på den typen av frågor.

Fakta: Kriterier för könsdiskriminerande reklam

1. Objektifierande reklam: Reklam som framställer personer som sexobjekt, exempelvis genom klädsel, pose och miljö, på ett sätt som kan anses nedvärderande. Vad som är nedvärderande påverkas bland annat av om framställningen av personen har en koppling till produkten samt hur och var reklamen har exponerats.

2. Schabloniserande reklam: Reklam som framställer personer i stereotypa könsroller och som kan anses beskriva eller förmedla en nedvärderande bild av kvinnor eller män.

3. Reklam som på något annat nedvärderande sätt är uppenbart könsdiskriminerande.

Källa: Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler)

ANNONS