Exakt hur Volvo Cars nya XC 40 ser ut avslöjas först på torsdag i Milano. På bilden en konceptbil som visades upp 2016. Arkivbild.
Exakt hur Volvo Cars nya XC 40 ser ut avslöjas först på torsdag i Milano. På bilden en konceptbil som visades upp 2016. Arkivbild.

Volvos nya XC40 hamnar i ett getingbo

Den tuffaste konkurrensen inom bilvärlden finns sannolikt i dag inom segmentet små "stadsjeepar". Om några dagar kommer Volvo Cars att ge sig in i det getingboet med nya XC40.

ANNONS
|

Bilen blir intressant av flera anledningar. För det första blir nya XC40 den första modellen som byggts på bolagets mindre plattform CMA (Compact Modular Architecture) och på den kommer även övriga modeller i 40-serien att byggas liksom Volvo Cars första renodlade elbil.

En annan intressant fråga som kommer att besvaras vid lanseringen i Milano på torsdag är vilken prislapp bolaget sätter på bilen. Det är nog få som ifrågasätter att Volvo Cars i dag är ett premiummärke med allt vad det innebär av högre kvalité och högre pris. Konkurrenterna till bolagets nya suv blir, åtminstone på den svenska marknaden, i första hand tyska tillverkare som Audi och BMW.

ANNONS

Alla med på tåget

Men bakom premiummärkena finns i dag en lång rad tillverkare som hoppat på suv-tåget. De små och mellanstora suv:arna och crossover-modellerna är i dag extremt populära i Europa med en försäljningstillväxt på 33 procent under första halvåret i år. Nästan var tionde bil som säljs i Europa kommer från de segmenten.

Bara på den pågående bilmässan i Frankfurt lanseras nya eller uppdaterade modeller från Citroen, Hyundai, Kia, Seat. Volkswagen lanserar T-Roc, en suv i Golfklassen som delar många komponenter med Audi Q2. Priserna hamnar en bra bit under premiummärkenas motsvarigheter och Volvos prislapp på XC40 kommer att avslöja hur och med vilka bolaget i första hand tänker konkurrera.

Säljer på säkerhet

Det är dock helt klart att Volvo kommer att lyfta fram säkerheten som det främsta säljargumentet. XC40 kommer att få de flesta av säkerhetsfunktionerna som finns i de större XC60 och XC90. Av pressmeddelanden och reklamfilmer på Youtube framgår också att bolaget ser den lilla suv:en som en stadsbil. Designchefen Thomas Ingelath beskrev för en tid sedan bilen och målgruppen så här:

Det är "en bil som gör att ägaren kan visa sin personlighet även på garageuppfarten. XC40-förarna är intresserade av mode, design och populärkultur och lever ofta i stora, pulserande städer. De vill ha en bil som speglar deras personlighet".

ANNONS

Volvo Cars nya XC40

Volvo Cars har i dag två plattformar för sina modeller: SPA (Scalable Product Architecture) för de större modellerna i 60- och 90-serierna och CMA för 40-serien. CMA kommer också att bli grunden för bolagets första elbil om ett par år och den används också av systerbolaget Lynk&Co.

Definitionen av en suv är luddig. Namnet kan komma från sport utility vehicle eller suburban utility vehicle. När de första modellerna från de tyska premiumtillverkarna dök upp i Sverige för ett antal år sedan döptes de till stadsjeepar. Kritikerna ansåg att stora personbilar var helt fel väg att gå. Bilköparna tycker uppenbarligen inte det.

Kännetecknande för en suv är hög markfrigång som ger högre placerade säten och god sikt, goda lastutrymmen, starka motorer och oftast fyrhjulsdrift.

ANNONS