På onsdagseftermiddagen, inför samlat mediauppbåd,avtäcktes detvå Volvo-bilarna. Bådakonceptbilar, alltså exempel på hur bilar kan tänkas se ut i framtiden. Det som är klart är att Volvos framtida bilar i 40-serienkommer att byggas påCMA, Compact Modular Architecture, vilken är Volvos nya plattform. Plattformen – förenklat bilens underrede – har utvecklats i Göteborg, på Volvo och på CEVT, Geely-ägda utvecklingsbolaget på Lindholmen.
LÄS MER: Cevt växer i raketfart
– Detstärker ju Volvo, de är ju utvecklade i Volvo på CEVT, säger Volvo cars vd Håkan Samuelsson, om betydelsen av de nya konceptbilarna för Göteborgpå sikt.
– Det är välinte många som vet i Göteborg,att CEVTär en utvecklingsfirma med över 1000 ingenjörer. Ett av de absolut största teknikföretagen här, ochenormt viktigt för Göteborg.
Hur troligt är det att bilarna ser ut så här när de kommer ut på marknaden?
– Det är väl lite det vi vill prova nu, vi vill visa vad man kan göra, och ärspända på att höra reaktioner.Något i stil med den här SUV:en är ganska troligt att den kommer ut, för det är något som vi har högst upp på önskelistan, säger Samuelsson.
Hans egen favorit är dock bil nummer två, sedanen som möter hatchback.
– Denser ut som en sedan men den går ändå att öppna och fälla ner baksätenaså att man får stort lastutrymme, säger Samuelsson.
LÄS MER: Volvo gör sina snabbaste bilar någonsin
Bilarna som ska utvecklas på CMA-plattformen är mindre än de bilar som tillverkarens byggt på den befintliga plattformen,SPA. CMA beskrivs som mycket flexibel, förbereddför elektrifiering ochVolvo Cars räknar med att kraftigt öka sin försäljning med de kommande modellerna, har man tidigare meddelat.
LÄS MER: Volvos rekordår - ny modell på gång
HELA GP:s livsändningfrån avtäckningen av de nya bilarna nedan