Att Volvos bilförsäljning går bra just nu är känt. Ökningen var drygt 10 procent under första halvåret, jämfört med samma tid 2015. Volvo Cars visar plussiffror i alla de för bolaget viktiga regionerna Europa, USA och Kina.
Försäljningen medför också ett fint ekonomiskt resultat. För första halvåret ökade vinsten från knappt 1,7 miljarder kronor 2015 till 5,6 miljarder i år.
Intäkterna växte från 75 miljarder kronor till nästan 84 miljarder, och rörelsemarginalen ökade samtidigt från 2,2 procent ifjol till 6,7 procent i år.
Inga kompromisser
Bakom uppsvinget finns det modellprogram som togs fram efter att Volvo Cars såldes av Ford till kinesiska Geely. Efter frösäljningen har Volvo fått friare händer.
– Nu bygger vi till 100 procent Volvobilar, utan kompromisser. I efterhand kan jag väl säga att när vi gjorde det ihop med Ford-modeller hamnade man alltid i situationer där man fick göra kompromisser. Nu har våra ingenjörer, för första gången på många år, fått bygga en bil som fullt ut levererar Volvos styrka, när det gäller säkerhet, smart funktionalitet och design, säger Håkan Samuelsson till TT.
Nu siktar Volvo Cars på ett andra rekordår i rad, efter toppnoteringen med 503000 sålda bilar 2015. Flera nya modeller har också lanserats.
Renodlade elbilar och laddhybrider
Nästa nya modell som introduceras blir i 60-serien.Volvo Cars planerar även att bygga en av sina modeller som en rent eldriven bil. 2019 ska den lanseras.
– Vi har bestämt vilken modell det blir, men berättar det inte utåt ännu. Sedan kommer en andra modell som elbil ganska snart därefter, säger Håkan Samuelsson.
Alla modeller ska också finnas som laddhybrider inom en snar framtid.