Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/6

Vd:n "Loke är en av de dyraste karuseller vi byggt"

Med över tre miljoner besökare varje år har Liseberg en stor betydelse för turismnäringen. Men konkurrensen hårdnar och en mer offensiv strategi krävs för att behålla positionen framöver, enligt vd Andreas Andersen.

Två stora kranar lyfter sakta en 14,5 ton tung pelare. Med stor precision placeras den i snett vertikalt läge på platsen bredvid Balder, där Spin Rock tidigare stod. Två av de fyra pelarna som ska bära upp årets nyhet, attraktionen Loke, är på plats.

– Tillsammans med Balder och Helix är Loke en av de dyraste och mest komplicerade karuseller vi har byggt i parken, berättar Lisebergs vd Andreas Andersen samtidigt som han följer bygget med blicken.

LÄS ÄVEN: Lisebergs miljardprojekt får klartecken

Vill erbjuda nya upplevelser

60 miljoner kronor är notan för den 26 meter höga karusellen. Den totala investeringen för den här delen av parken uppgår i år till 90 miljoner kronor. Att vara på tårna och erbjuda kunderna nya upplevelser är enligt Andreas Andersen avgörande för att kommunägda Liseberg ska kunna fortsätta att uppfylla sitt uppdrag: att medverka till att Göteborg är en attraktiv stad och öka resandet till regionen.

– Man kanske kan fråga sig varför Göteborgs stad äger en nöjespark. Svaret är att tillsammans med Svenska Mässan är vi den största motorn för turismnäringen i Göteborg. För varje krona som omsätts på Liseberg, omsätts tre kronor på stan, säger Andreas Andersen.

Vd sedan 2011

Han tillträdde posten som vd för nöjesparken 2011, mitt i en period i parkens historia som han själv beskriver som ”lite trött”.

– Vi hade inte utvecklat vår produkt tillräckligt, inte gjort några större investeringar och började tappa gäster. 2014 lyckades vi vända kurvan och 2016 hade vi den bästa omsättningen någonsin, säger han.

Avgörande för den utvecklingen är enligt Andreas Andersen de mer offensiva satsningar som har gjorts i parken. Under åren 2011–2017 har 1,5 miljarder investerats i nya produkter, bland annat i Halloweenveckan.

– Vi ville med den här satsningen bli Sveriges primära höstlovsdestination och det har gått förvånansvärt bra. Vi hoppades på 80 000 gäster första året, vi fick 200 000, berättar Andreas Andersen.

LÄS ÄVEN: Liseberg tar upp kampen mot Disneyland

Dåligt väder kan ha påverkat

I fjol kom något färre, 175 000 besökare, vilket Andreas Andersen till stor del tror beror på dåligt väder.

– Vi är otroligt väderberoende. Vi är också. väldigt beroende av några få veckor under sommaren. Under vecka 30 omsätter vi lika mycket som under hela Jul på Liseberg.

Om det regnar under den veckan innebär det väldigt stora problem, säger han.

Halloweensatsningen har varit ett steg för att utöka verksamheten till en större del av året. Planerna på att bygga ett hotell och en vattenpark är också led i den strategin. Om planerna blir verklighet skulle de enligt Lisebergs egna beräkningar årligen leda till 600 000 fler gäster i parken, 450 miljoner i ökad omsättning, 300 heltidstjänster och 185 000 fler gästnätter på hotell i Göteborg.

– Vi blir i större grad en helårsverksamhet och kan därmed också vara med och driva turismnäringen i Göteborg under en större del av

Stora krav på kassaflödet

Att investera i nya upplevelser är enligt Andreas Andersen avgörande för att Liseberg ska stå fortsatt stark framöver.

– I vår bransch brukar man säga att om man vill behålla sina gäster ska man investera minst 12 procent av omsättningen. Det ställer stora krav på kassaflödet. Detta är också en bransch som påverkas väldigt mycket av förändringar som sker i marknaden. Och förändringar går allt snabbare nu, vilket gör att vi också måste förändra oss i snabbare takt. Det är change or die, säger Andreas Andersen.

Ett ökat resande och en mer globaliserad värld innebär också nya utmaningar för nöjesparken.

– Vi konkurrerar inte längre med Gröna Lund och Skara Sommarland, utan med Legoland i Danmark och Disneyworld i Paris. Vi måste våga investera, expandera och utveckla vår affär för att vi ska ha samma betydelse om tio år som vi har i dag. 23 procent av turisterna som kommer till Göteborg i dag kommer hit för Liseberg. Det är ett väldigt stort ansvar som vi är väldigt medvetna om, säger Andreas Andersen.

Mest läst