Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
170305-nokiaaterkomst-425117_se.gp_1.jpg
HMD:s Nordenchef Ossi Korpela försöker få alla ickefinländare i bolaget att förstå meningen med sisu.

Varumärket allt för nya Nokialurarna

Det lanserades många hyfsat billiga telefoner på mobilmässan i Barcelona. Ingen brydde sig nämnvärt, men ett varumärke väckte uppmärksamhet: Nokia. Det är svårt att bli klok på om det bara är en stor nostalgitripp eller om de nya finska mobilerna verkligen har en chans.

Historien om Nokias mobiler är som ett filmdrama där hjälten tar sig till toppen för att sedan ramla ner och sedan ramla ännu längre ner för att i slutet av filmen komma på fötter igen. Alla älskar den nedslagne boxaren som reser sig på 8 och frågan är om det var det som vi bevittnade när HMD lanserade sina nya Nokiamobiler i Barcelona.

Ikoniskt varumärke

HMD borde inte ha någon större chans att konkurrera i låg- och mellansegmentet där kinesiska och koreanska tillverkare helt dominerar marknaden för androidmobiler. Men det finns en sak som talar för finländarna och det är varumärket.

- Våra undersökningar visade att 95 procent känner till Nokia, det är helt enkelt ett ikoniskt varumärke. Människor förknippar Nokia med trovärdighet, skandinavisk minimalistisk design och användarvändlighet, säger Ossi Korpela, Nordenchef på HMD, till TT.

Att Nokia är välkänt i Norden är självklart, men även i Mellanöstern, Afrika och Indien är varumärket fortfarande väldigt starkt. Det innebär att det finns en jättemarknad för HMD om bolaget kan locka köparna i de områdena att ta steget upp till en hyfsat billig smart telefon.

Handlar om sisu

Korpela jobbade, liksom många andra på HMD, på Nokia under glansåren, men är inte särskilt intresserad av att prata om allt som gick fel när bolaget viftade bort Apples definition av en smart telefon eller de misslyckade Microsoftåren.

- Vi ser det här som början på en ny era för Nokias telefoner. Vi är stolta, ödmjuka men också lite kaxiga.

Faktum är att det finska ordet sisu (seghet och kampvilja) används internt för att definiera HMD.

- Jag har försökt förklara för alla nyanställda från andra länder och som inte har en bakgrund på Nokia vad sisu betyder och att det faktiskt är viktigt för oss.

Ett av säljargumenten som HMD använder är att det finns en helt ren androidversion i de nya telefonerna. Inga egna skalprogram och appar, vilket betyder att Nokias telefoner ligger i täten när Google släpper versioner av android.

Avslutningsvis nylanseringen av nokiaklassikern 3310. Det är definitivt en nostalgitripp, men det kan också visa sig vara ett genidrag.

Fakta: Nokias telefoner

De nya telefonerna börjar säljas under andra kvartalet med prislappar från 139 euro till 229 euro.

Nokias upp- och nedgång är ett stycke industrihistoria utan motstycke. Bolaget dominerade mobilmarknaden under hela 1990-talet och ända fram till andra halvan av 2000-talet då Iphone och androidtelefonerna helt tog över.

Nokias telefontillverkning såldes till Microsoft för motsvarande 47 miljarder kronor. Även under tiden med amerikanskt ägande tillverkades utmärkta telefoner, men Microsofts operativsystem hade ingen chans mot Apples IOS och Googles android.

Mest läst