Enligt en ny undersökning kommer allt fler julklappar handlas på internet. Bild: TT/Pressbild Postnord
Enligt en ny undersökning kommer allt fler julklappar handlas på internet. Bild: TT/Pressbild Postnord

Var tredje julklapp handlas på nätet

Julhandeln fortsätter att öka på nätet. I år uppskattar svenskarna att de kommer att handla julklappar för cirka 20 miljarder kronor, varav 6,4 miljarder kronor kommer spenderas online. Det visar en ny undersökning från bland annat Postnord, som stärker bemanningen inför jul för att klara av alla leveranser. – Vi gör mycket för att stärka upp för att vi vet att det kommer bli högtryck, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige.

ANNONS
|

Svenskarna handlade julklappar för cirka 5,5 miljarder kronor förra året. I år väntas julklappshandlingen på internet landa på 6,4 miljarder kronor, vilket innebär en ökning på 14 procent jämfört med förra året. Det visar siffror från den kommande undersökningen E-barometern av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

Det innebär att var tredje julklapp kommer inhandlas på internet. Anledningen är främst bekvämlighet.

– De största faktorerna är bekvämlighet och tillgänglighet.Vi vill gärna kunna titta i lugn och ro och kunna jämföra olika produkter. En hel del tycker inte heller att det är kul att trängas i julruschen, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige.

ANNONS

Svenskar handlar på nätet

I undersökningen så uppger 46 procent, eller varannan person, att de kommer att handla julklapparna på nätet. Av detillfrågade är julklappsshopping på internetmest populär bland de tillfrågademellan 18 år och 49 år. Hälften av dem uppger dessutom att de kommer göra mer än hälften av sina julklappsinköp på nätet. Totalt kommer var tionde tillfrågad person att handla allasina julklappar online, enligt undersökningen.Enligt CarinBlom är svenskar överlag vana e-handelskonsumenter.

– Svenska konsumenter ligger ganska långt fram när det kommer till e-handel. Vi har handlat länge via postorder så det här är bara en förlängning av det. Sedan blir det ytterligare under julen, man behöver inte heller prova till exempel klädereftersom att man köper saker till andra, säger hon.

Den ökade julklappsinhandlingen på internet innebär även att paketvolymerna hos posten ökar kraftigt inför jul. Enligt Postnord blir det högt tryckbåde hos ombuden och på hemleveranserna.

Postnord stärker upp

För att hinna med den ökade pakethanteringen och för att se till att alla paket levereras i tid har Postnord bland annat anslutit fler ombud, förlängt öppettideroch stärkt kapaciteten hos de befintliga serviceställena så att flera kunder kan få hjälp samtidigt för att korta ner kötiderna.

– Vi har jobbat sedan förra året att stärka upp och planera inför julhandelninom alla delar, fråneffektiviteten på våra terminaler till fler lastbilar och fler transporter.Vi gör mycket för att stärka upp för vi vet att det kommer bli högtryck.

ANNONS

De kommer även förlängaöppettiderna hos kundtjänst, leverera paket på lördagar och sättain extra transporter under julperioden för att hinna med alla leveranser.

–Vi anställer fler under den här perioden, mer personal på terminalerna, fler chaufförer och fler som hanterar paketen. Ute hos ombuden anställer de själva om det behövs, säger hon.

Var ute i god tid

Enligt Carin Blom kan kunderna lita på att julklapparna levereras i tid, trots Postnords historia med flerafall av försenade och borttappade paket.

– Vi jobbarständigt med att förbättra kvalitén och säkra upp nu inför julen när vi vet att det blir extra högt tryck.

Däremot rekommenderar Carina Blom att man är ute i god tid när man beställer paket från utländska webbsidor.

Enligt undersökningen är populära julklappar är böcker, följt av kläder och leksaker.

– I vår undersökning har vi frågat i undersökningen vad de planerar att handla på nätet och då är det böcker, kläder och leksaker.Det är ingen överraskning, det brukar vara samma även i vanliga butiker. Stora skillnaden är att man handlar betydligt tidigare på nätet än affärer, säger CarinBlom.

Fakta om undersökningen

Informationen i artikeln bygger på statistik från den kommande undersökningen E-barometern som publiceras den 7 november. E-barometern görs av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Undersökningen bygger på information som samlats in från 369 företag i oktober 2017. Samma månad utfördes även en konsumentundersökning med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 18-79 år med hjälp av TNS SIFOs webbpanel, då deltog 3 000 personeri undersökningen.

Då det är en webbundersökning är resultaten representativa för de 95 procent av befolkningen som har tillgång till internet.

ANNONS