Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Containertrafiken i Göteborgs Hamn fortsätter att rasa brant utför. Bild: Stefan Berg

Värsta nedgången i containerhamnen

Containerterminalen i Göteborgs Hamn uppvisar det sämsta tredje kvartalet någonsin. Containerhanteringen sjönk med 28 procent trots avslutad konflikt.

–Containertrafiken är en katastrof. Det är riktigt illa och kunderna klarar egentligen inte mer. En hamn kan ju alltid överleva men det är kunderna som kommer i kläm med sämre och dyrare ledtider och transporter, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.

APM Terminals i Göteborgs Hamn dras fortfarande med stora problem efter den långa konflikten mellan containeroperatören och Hamnarbetarförbundet, visar färska siffror sammanställda av Göteborgs Hamn.

Första halvåret 2017 var volymnedgången i containerhanteringen 22 procent jämfört med i fjol, vilket var det största volymtappet i hamnens historia. Då pågick det fortfarande stridsåtgärder från båda parter i hamnen med övertids- och anställningsblockader och spegellockout som skapade stora problem för svenska exportföretag, rederier och speditörer. 

Läs mer: APM Terminals går över till bemanningsföretag

Ras med nära 30 procent

Nedgången resulterade i att APM Terminals sade upp 144 hamnarbetare och lade ner nattskiftet. Konflikten avslutades den 30 juni i år.
Trots det fortsätter raset i containertrafiken. De senaste tre månaderna är nedgången 28 procent jämfört med 2016.

–Stridsåtgärderna är avblåsta, men däremot är parterna inte överens. Och för kunderna är det en förtroendefråga. Så länge man inte kan visa att det inte kommer att blossa upp igen, så finns det en oro att lägga tillbaks volymer till Göteborg, säger Magnus Kårestedt.
Enligt honom vill många kunder komma tillbaka, men de vill ha garantier att deras gods kommer att hanteras i hamnen.

–Det måste till en långsiktig lösning på situationen om vi ska kunna vinna tillbaka svensk industris förtroende, säger han.

Efter den långa och bittra fejden i containerhamnen har regeringen tillsatt en utredning om möjliga begränsningar i konfliktreglerna på arbetsplatser där det finns konkurrerande fackföreningar.

Läs mer: Hamnarbetare hoppade av övertid

Den utredningen kommer att bli klar tidigast nästa år.

Containertrafiken utgör den största delen av gods som transporteras till och ifrån hamnen. För övriga godsslag i övriga hamnar ser det mestadels positivt ut enligt Göteborgs Hamns statistik för det senaste kvartalet.

Roro-enheterna ökade med nio procent, bilar 24 procent, kryssningsfartygen ökade med sju procent, medan oljan minskade med 15 procent. Alla siffror ska jämföras med motsvarande period i fjol.

Mest läst