Unisex till Förenade Arabemiraten

ANNONS
|

Haga, mellan Husargatan och Landsvägsgatan, är Villervallaland. Här ligger en outletbutik, en konceptbutik, huvudkontoret och vd:n Hanna Håkanssons egen bostad.

Fast det började i Majorna i slutet av 90-talet. Hanna Håkansson jobbade som socionom, men trivdes inget vidare. Hon brukade jobba extra på ett kafé och insåg hur barnfamiljstätt det var i Majorna. När en lokal blev ledig bestämde hon sig för att dra i gång en affär med barnkläder och presenter.

- Jag hade ingen aning om hur någonting funkade. Men det var en väldigt mysig tid.

När Hanna köpte barnkläder till sin butik irriterade hon sig över hur stereotypa de var. Ljusblå med bilar till pojkar och ljusrosa med blommor till flickor. Hon bestämde sig för att göra en egen kollektion med plagg som passade både pojkar och flickor.

ANNONS

Kläderna ser fortfarande ut ungefär som i den där första kollektionen, färgglada plagg som ofta är randiga eller med grafiska mönster.

Det har gått bra – omsättningen har ökat rejält varje år och låg 2011-2012 på 42 miljoner kronor. Kläderna säljs i fyra egna konceptbutiker, i webbutik och hos ett 70-tal återförsäljare i Sverige. Märket säljs även genom distributörer i Finland, Danmark, Norge, Tyskland, England, Spanien och Ryssland.

De senaste åren har det med jämna mellanrum kommit larm om gifter i kläder. Det är en viktig fråga för Hanna Håkansson, kläderna ska inte innehålla miljögifter. Men att ha kontroll över hela produktionskedjan är inte helt enkelt.

Villervallas kläder tillverkas i Indien och Kina. Villervalla jobbar med agenter på plats för att säkerställa att produktionen går schysst till.

- Vi har gedigna kravspecifikationer och gör noggranna tester. Det gäller att vara enträgen och följa upp testresultat, säger Hanna Håkansson.

Schysst tillverkning kostar. Men låga priser, små marginaler och stora volymer har under flera år varit ledstjärnan i modeindustrin.

- Jag tror faktiskt att en topp på en av de stora kedjorna är lika billig eller rent av kostar mindre jämfört med när jag flyttade till Göteborg för över 20 år sedan.

ANNONS

Hanna Håkansson tycker att känslan för vad det faktiskt kostar att tillverka kläder håller på att försvinna.

- Vi kan inte ha erbjudanden av stilen ta tre bodys – betala 59 kronor. Det går inte ihop – i alla fall inte för mindre aktörer som jobbar med små volymer. Det kan vara svårt att förklara för kunderna. Ändå vill folk ha miljövänliga kläder av god kvalité, tillverkade av anställda med bra villkor, säger hon.

En klädfabrik i till exempel Kina kan ha svårt att ta hänsyn till etiska aspekter när de fortfarande ska leverera till samma låga pris.

- Man tänker nog inte på att etiska aspekter kostar när man går där på rean. I mataffären är jag likadan – jag tittar också på priser. Men vi måste börja tänka på vem som betalar för det låga priset.

Villervalla har växt snabbt. Från början hade Hanna Håkansson inga storslagna planer eller långsiktiga strategier. När en återförsäljare eller distributör har tagit kontakt och det känts rätt har hon testat. Nu är Ryssland och Förenade Arabemiraten två sådana utmaningar.

- I början var jag rätt skeptisk. Men det är roligt att göra saker som ligger utanför sin trygghetszon. Det ska bli spännande att se hur katalogen med killar i rosa kommer att tas emot.

ANNONS

Barnkläders färg är en känslig fråga även i Sverige. Rosa till exempel, är laddat. Från början tänkte Hanna Håkansson inte göra några rosa kläder alls. Men när en av hennes söner började älska färgen fick hon backa på den punkten.

- Många killar tycker om rosa. Tyvärr är det ofta föräldrarna som backar, även om det känns som det blivit mer accepterat med rosa på killar på sistone.

De närmaste åren är planen att växa långsamt. Även om det känns spännande att sälja kläder i nya länder har Hanna Håkansson lärt sig att det kan kosta mer än det smakar att ge sig in på nya marknader.

- Det är ofta väldigt mycket mer jobb än man tänkt sig, så det gäller att hela personaltruppen har tid och ork för den ansträngning det innebär. Men antagligen kommer vi blicka västerut, kanske mot Canada.

Att hitta rätt anställda är viktigt som småföretagare. Trots fördelen med närheten till Textilhögskolan i Borås tycker hon inte att det är alldeles enkelt att hitta rätt folk inom design och produktion.

- Det känns som många utbildningar är inriktade på en liten del av produktionskedjan. Vi behöver människor med helhetstänk.

Omsättning 2011/12: 42 miljoner. Resultat före skatt: 9, 2 miljoner. Anställda: Runt 20.

2011 fick Hanna Håkansson priset årets kvinnliga stjärnskott i Västra Götalandsregionen. Villervalla var ett Gasellföretag både 2010, 2011 och 2012. Har även fått Veckans affärers utmärkelse Årets superföretag.

ANNONS