Unga entreprenörer visar girlpower

Fuck off-sockar, provocerande t-shirts, nödlarm och uv-sprej och ökat stöd till tjejidrotten. Temat på Nordstans UF och entreprenörsmässa är i år ren girlpower.

ANNONS
|

Det fanns ett klart sug bland företagsintresserade ungdomar som ville vara med på första entreprenörsmässan och Nordstans UF. Över 30 olika unga studententreprenörer dukade på måndagen upp borden med sina olika produkter med allt från smarta förpackningslösningar, ljus, juice och skönhetsprodukter.

Provocerande bröstvårtor

Men det genomgående temat som stack ut bland de unga företagarna är att de flesta är unga kvinnor – och de säljer ren och skär girlpower.

Hos UF Nipple säljer man t-shirts med stora kryss på sniskan med exakt rätt placering i brösthöjd.

– Det är tänkt att de ska väcka uppmärksamhet. Idén kom i samband med metoo-kampanjen och detta med att kvinnor blir stirrade på brösten. Vi ville prova att provocera och låta kvinnor ha tryckta detaljer precis där de vill, utan att bli tafsade på, säger Carolina Karlsson, kommunikatör för Nipple.

ANNONS

Kvinnors rättigheter och värde ligger inte bara rätt i tiden, det är också en bra affärsidé.

– Försäljningen har gått bättre än förväntat, och vi har fått jättebra respons, säger Wilma Börjesson, administratör på Nipple.

Alla ska känna sig trygga

Hos ungdomsföretaget Safe Back Home lanserar man säkerhetsprodukter för unga och gamla och oavsett kön. Det är en liten larmdosa som tjuter i 140 decibel, och en mentolsprej med uv-färg med en stråle som når tre meter. Har man väl sprejat en misstänkt våldsman kommer han att lysa upp i uv-ljus.

Idén bakom det lilla säkerhetspaket kom i höstas i samband med metoo, men de är noga med att förklara att detta inte bara är för tjejer, utan alla som känner sig otrygga ute.

– Det är många som kan känna sig otrygga på bussen, när de är ute och joggar eller är ute på stan, säger Katja Gudmond-Höyer.

Fuck off-sockar

Ungdomsföretagaren Lisa Blenwall, 19 år, driver UF-företaget Lägg av – sluta tafsa. Det drog hon igång i samband med att Bråvallafestivalen lades ner i somras efter alla anmälningar om övergrepp, vilket skedde före metoo-kampanjen.

– Jag tänkte nu måste jag göra någonting, så jag kom på det här med att sätta fuck off på sockorna, ett litet men tydligt statement. Och faktum är att jag säljer nästan mer sockor till killar än tjejer, och det visar att det är många killar som stödjer detta, säger hon.

ANNONS

Själv har hon gjort affärer ända sedan hon var barn. När hennes kompisar lekte med Barbie hade hon startat sin första kiosk. Och det var med ett hugg i hjärtat hon tog emot nyheten om Kamprads död i helgen.

– Han har varit en stor inspiratör, speciellt när man läser om att han började med att sälja pennor. Jag började med suddgummin, säger Lisa Blenwall.

ANNONS