Underleverantörerna: "Det tar ju aldrig slut"

ANNONS
|

Siktet är enligt Spyker inställt på att inleda ett strategiskt samarbete med Hawtai eller någon annan kinesisk part kring tillverkning, teknikutveckling och distribution i Kina.

Hävningen av Hawtai-avtalet innebär att produktionen i Saab-fabriken i Trollhättan inte kan återupptas.

Fick inte med sig ägare

Enligt Spyker föll avtalet med Hawtai på att man inte kunde få med sig alla ägare bakom det kinesiska bolaget.

Samtidigt skriver Spyker att samtalen med Europeiska investeringsbanken (EIB) fortsätter om att få loss kortsiktig finansiering genom att sälja Saab-fastigheter som för närvarande används som säkerhet för statliga garantier knutna till EIB-lån. Spyker hoppas denna väg kunna dra in 29 miljoner euro.

ANNONS

–Jag vet inte vad man ska säga, det tar ju aldrig slut, säger Svenåke Berglie, vd för FKG, branschorganisationen för underleverantörerna.

Läget ute bland underleverantörerna är än så länge oförändrat.

"Lever i ett vakuum"

Svenåke Berglie hade på torsdagsmorgonen, när TT överraskar honom med Spykers senaste besked, bara varit i kontakt med en av underleverantörerna och ingen ny information hade då kommit från Saab.

–Man lever i ett vakuum, säger han.

–Det verkar som om processen med EIB går vidare, men den här typen av frågor som inte går Saabs väg gynnar ju inte fallet.

Varsel kan vänta

Två varsel rullar för närvarande bland underleverantörerna och man kan, säger Berglie, fundera över varför det inte kommit fler.

–Men ett sådant här besked kan ju få folk att trycka på knappen och säga att det här tror vi inte på längre.

–Vi hoppas innerligt att man klarar det här.

Svenåke Berglie anser att Riksgälden jobbar väldigt bra på att stötta processen men, säger han, EIB tar ju en fruktansvärd tid på sig.

–Vill man gyckla med EU-byråkratin, så har man ett bra exempel här.

Olofsson beklagar

Näringsminister Maud Olofsson (C) beklagar att avtalet mellan Spyker och Hawtai rivs upp.

ANNONS

–Nu hoppas jag att Victor Muller i sina ambitioner att hitta en ny partner lyckas. Men det är klart att det är ett tufft läge, säger hon.

TT: Hur påverkar det här framtidsutsikterna för Saab?

–Saab behöver ju kapital för att kunna få igång produktionen och betala sina underleverantörer. Risken är att det skapar ytterligare osäkerhet. Men det krävs ju en stark partner med rejält med kapital och engagemang för att det här ska lyckas, säger Olofsson.

Om bedömningen att Saab nu kanske kan hitta en bättre partner i Kina säger näringsministern:

–Det är en jätteutmaning för Saab att hitta en partner som i alla stycken är perfekt, av det skälet att man har ett sådant akut läge.

För de anställda har det under flera år varit tvära kast mellan hopp och förtvivlan.

Anette Hellgren, ordförande för Unionen på Saab, kommenterar beskedet så här:

–Det är naturligtvis olyckligt när det strular till sig på det här viset.

–Det är dock positivt att man fortsätter att diskutera med Hawtai och andra intressenter, säger hon.

Analytiker om beskedet

Enligt Matts Carlsson, bilindustrianalytiker på Göteborg Management Institute, var det "inte helt oväntat" att avtalet mellan Spyker och Hawtai skulle spricka.

–Själva förhandlingen gick ju väldigt fort, Spyker Cars behövde snabbt likvida medel och jag tror att man så fort som möjligt försökte få en finansiär som var villig att ställa upp, säger Carlsson.

ANNONS

–När man sedan började diskutera lite mer konkret, ägarförhållanden, ägarrelationer etcetera, då har det förmodligen hettat till. Så jag är inte helt förvånad.

Kommunalrådet inte förvånad

–Jag är inte alldeles förvånad att det har gått så här. Det är ju en annan kultur i österled, sade kommunalrådet i Trollhättan Paul Åkerlund efter morgonens besked.

–Det hela var ju faktiskt inte helt klart, men det är olyckligt att processen drar ut på tiden.

–Det har varit en gropig väg hela tiden, men jag tror ändå på en framtid för Saab eftersom diskussionerna ändå fortsätter.

Riksgälden om beskedet

Riksgälden säger att beskedet inte påverkar deras arbete.

– Det här är en fråga för Saab. Vi har vårt uppdrag när det gäller de statliga garantierna, säger Unni Jerndal, kommunikationschef på statliga Riksgälden, om att Spyker och Hawtai river upp avtalet.

Riksgälden arbetar för närvarande med en ägarprövning som förutom Hawtai gäller investeringsfonden Gemini.

–Vi väntar på information utöver själva ansökan, och den ska komma från Saab. Vi får väl se vad den informationen ger framöver, säger Jerndal.

/TT

ANNONS