Enligt Ubers Sverigechef Alok Alström är det i första hand förseningen av den statliga utredningen som ska föreslå nya regler som får Uber att lägga ner Pop-tjänsten.
Enligt Ubers Sverigechef Alok Alström är det i första hand förseningen av den statliga utredningen som ska föreslå nya regler som får Uber att lägga ner Pop-tjänsten.

Uber lägger ner Pop i Sverige

Nättaxibolaget Uber lägger ner sin kritiserade samåkningstänst Pop i Sverige efter drygt 600 dagar i drift. Taxiförbundet har gjort en egen granskning som visar på misstänkt skattefusk och att många Uber Pop-förare är dömda för brott.

ANNONS
|

Taxiförbundet har anlitat ett säkerhetsföretag som genomfört 149 teståkningar. Av de 118 identifierade förarna saknar 76 procent F-skattsedel och var fjärde har dömts för brott. skriver Dagens Nyheter.

Taxiförbundet, som redan tidigare har polisanmält Uber, har lämnat rapporten till Skatteverket.

Uber säger i en skriftlig kommentar till DN att alla förare genomgår screening med uppföljning.

"Har några brister påträffats kommer vi naturligtvis se över och åtgärda dessa", skriver Oliver Carrá, kommunikationschef för Uber i Norden.

Pilotprojekt

Till skillnad från Ubers andra tjänster, där förarna har taxikörkort och -licens, har Pop varit öppen för privatpersoner som anslutit sig själva och sin bil till Ubers bokningssystem och appar. Bolaget kallar det en samåkningstjänst, medan flera svenska myndigheter anser att det rört sig om en olaglig taxirörelse. Uppåt 30 Pop-förare har dömts i landets tingsrätter. I flera andra europeiska länder har Pop och deras förare gått samma öde till mötes.

ANNONS

Svenska Ubers vd, Alok Alström, hävdar att Pop i Sverige varit ett pilotprojekt.

- Vi har visat att det med teknikens hjälp går att göra en väldigt uppskattad tjänst. Men det behövs ett regelverk för samåkning och i Sverige saknas just nu ett modernt sådant. Regeringen har tillsatt en utredning men nyligen fick vi veta att den förlängs ett halvår och då gör osäkerheten att vi måste lägga ner, säger han till TT.

Hot mot de traditionella

- Ett klassiskt exempel på problem som uppstår när den nya delningsekonomin är oreglerad, säger Oksana Mont, professor i hållbar konsumtion vid Lunds universitet.

Enligt Mont är Uber och bostadsuthyrningstjänsten Airbnb de främsta exemplen där myndigheter och politiker har svårt att hänga med i svängarna när delningsekonomin utvecklas blixtsnabbt.

- De traditionella industrierna känner sig hotade när det kommer nya affärsidéer och betalningsmodeller. Sedan saknas det lagstiftning på området för sådana modeller och bolag som Airbnb och Uber jobbar lite i en gråzon och de försöker ta tillvara på luckor i lagstiftningen.

ANNONS

Ingen svartåkare

Ann Skånér är pensionär och en av flera tusen bilägare som anslutit sig till Uber Pop. Hon har tidigare frilansat som journalist och hon säger sig aldrig haft problem med att betala skatter och andra avgifter.

- Det verkar som vi är rädda för allt som är nytt i Sverige och det är synd att det blivit en sådan konfrontation. Jag har aldrig känt mig känt mig som en svartåkare, säger hon.

Om Uber Pop

Ubers tjänster finns för närvarande i de tre storstäderna plus Lund och Uppsala.

70 procent av de som anlitat tjänsten bor utanför stadskärnorna och förarna bor i mycket större utsträckning än Ubers andra förare i städernas förorter. 20 procent är yrkesförare, 15 procent är pensionärer och lika stor andel är arbetslösa, enligt Ubers statistik.

Alla Ubers tjänster nås via en app där kunderna anslutit sig själva och sitt betalkort.

Både förare och kunder uppmanas att betygsätta varandra.

Uber Pop läggs ner 18 maj men kan återuppstå om de kommande reglerna tillåter det, enligt den svenska Uber-ledningen.

ANNONS