Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Göteborg lockar turister.

Turisterna vill semestra i Västra Götaland

2015 blev ännu ett starkt år för besöksnäringen i Västra Götaland. Och det var inte bara sommarmånaderna som lockade. Oktober 2015 blev den starkaste oktobermånaden hittills i regionen.

– Att turismen även stärks under lågsäsong innebär ökande intäkter och fler trygga anställningar, säger turismforskaren John Armbrecht.

Rubrikerna om turismrekord i Sverige har haglat tätt de senaste åren och 2015 är inget undantag. Under sommarmånaderna juni – augusti ökade antalet turister i Västra Götaland med 176 750, vilket är 3,8 procent fler jämfört med året innan. Även höstmånaderna fick ett bra uppsving under fjolåret. Under både september och november ökade antalet besökare, och oktober 2015 blev den starkaste oktobermånaden hittills, mätt i antalet gästnätter. Enligt John Armbrecht, föreståndare för Centrum för turism vid Göteborgs Universitet, har det stor betydelse för regionen att turismen även ökar under lågsäsong.

– Det leder till ökande intäkter och fler trygga anställningar, och gör stor skillnad för många entreprenörer som har turismrelaterad verksamhet, konstaterar han.

Säsongsturism leder till säsongsanställningar och ojämna inkomster medan en mer stabil besöksökning över hela året ger fler fasta jobb och stabilare intäkter, enligt John Armbrecht.

– Om man har en tillräckligt lång säsong kan det vara mer effektivt att fastanställa än att rekrytera inför varje ny säsong. Många företag klarar att ha tio starka månader och två svaga och behålla personalen, men inte tvärtom.

En stor del av de intäkter som turismen genererar hamnar i handeln. 2014 omsatte turismen 268,5 miljarder kronor i Sverige, varav 73,7 miljarder gick till handeln.

– Det är ungefär 11 procent av den totala detaljhandeln och motsvarar runt 30 000 sysselsatta, säger Elisabet Elmsäter Vegsö, näringslivsexpert på Svensk Handel.

Att den största delen av ökningen 2015 utgjordes av utländsk turism är extra fördelaktigt. Det är en helt ny kundgrupp för svenska handlare – och en som gillar att shoppa.

– Statistik från Tillväxtverket visar att de internationella turisterna lägger ungefär 46 procent av sin reskassa hos oss i handeln, säger Elisabet Elmsäter Vegsö.

Svenska turister är något mer återhållsamma med sina inköp och lägger ungefär en fjärdedel av reskassan på shopping.

Både John Armbrecht och Elisabet Elmsäter Vegsö tror att 2016 kan bli ett fortsatt starkt turistår för Västsverige. John Armbrecht hoppas på fler evenemang i regionen för att turismen ska fortsätta öka under lågsäsong, och nämner Lisebergs höstsatsning under Halloween som ett exempel. Han menar att det är viktigt med aktiva insatser för att locka turister även under den vädermässigt mindre attraktiva delen av året.

Även Elisabet Elmsäter Vegsö menar att aktiva insatser behövs, men efterlyser även ett ökat lokalt samarbete mellan olika besöksnäringsaktörer som hotell, restauranger, handel, transportörer, destinationsbolag och marknadsföringsbolag för att göra Sverige ännu mer attraktivt för turister.

– Transporter är till exempel en jätteviktig källa för att få ökad tillgänglighet för turisterna. Och vi kan se att lokaltrafiken sällan har inskrivet i sina direktiv att man även ska jobba mot besökare som målgrupp, säger Elisabet Elmsäter Vegsö.

Hon tycker också att det är viktigt att invånarna på orten är införstådda med turismens stora ekonomiska betydelse. Den som blir irriterad över avspärrningar i samband med ett stort evenemang bör kanske tänka en extra gång.

– Om man vet att det ger pengar som går till vård, skola och omsorg så brukar man se på det på ett annat sätt, tror Elisabet Elmsäter Vegsö.

Och om utvecklingen fortsätter i den takt vi sett hittills kan det bli ett rejält tillskott.

– De utländska turisterna omsätter i dag 44 miljarder i handeln. Om tillväxten fortsätter som den har gjort under de senaste 20 åren, kommer de att omsätta 53 miljarder 2020. Det är 1,5 gånger mer än vad hela detaljhandelsomsättningen var i Göteborg 2014, säger Elisabet Elmsäter Vegsö.

 

Faktaruta:

Antal gästnätter på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter i Västra Götalands län under perioden sept-november:

2014:

Sept: 585 505

Oktober: 524 530

November: 479 278

 

2015:

Sept: 631 432

Oktober: 605 611

November: 486 457

Mest läst