Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Tillfälliga butiker gör stan mer dynamisk

Popupbutiker har gått från en spirande trend till att bli ett stående inslag i många städer. Nu ser allt fler fastighetsägare en möjlighet att använda konceptet.

Lukten av nybryggt kaffe lockar en och annan förbipasserande från Järntorgsgatan att komma in och fylla en pappersmugg att pigga upp morgonen med. Gröna växter ger en hemtrevlig atmosfär, och på de gulmålade väggarna hänger musikaffischer från spelningar som har ägt rum på Pustervik i byggnaden intill. Att det för några år sedan låg en bank här syns inte ett spår av.

Anna Kröss minns alla gånger hon gick förbi den här lokalen, både när det var bank och när den under en tid stod tom.

– I och med att jag har varit sugen på att starta kafé länge går man hela tiden och tänker på lägen och lokaler. Jag gillar verkligen läget här och att det är en hörnlokal med stora fönster. Så plötsligt en dag när jag gick förbi fanns det en jättestor skylt här som sa ”Vill du hyra lokal här i 3–9 månader?”

Det ville hon. Det bestämdes att Anna Kröss skulle börja med att hyra i sex månader. Eftersom lokalen bara är tillfällig vill hon inte lägga för mycket pengar på inredning. Men med lite färg på väggarna, draperier och begagnade inredningsprylar som hon kan ta med vid en flytt blev den ändå klar för inflyttning på två veckor.

Det som tilltalar Anna Kröss med popupkonceptet är chansen att få prova. Hyrorna för lokaler i innerstan är i regel väldigt höga och det kan vara svårt att på förhand veta om en verksamhet går runt.

– Jag tyckte att det här var en bra chans att prova lite. Vad händer på sex månader? Hinner vi få upp en omsättning som gör att vi går plus minus noll? Det som förvånade mig är att det är mycket mer luncher här än vad jag hade räknat med. Men jag lär mig, och det var ju lite därför vi gjorde det här, säger Anna.

FASTIGHETSÄGAREN VASAKRONAN började med popupbutiker för snart två år sedan. Eva Techel, fastighetsförmedlare, berättar att det var lite trögt i början, men sedan ungefär ett år tillbaka har deras popupbutik i Nordstan varit fullbokad.

– Jag märker att det är ett väldigt stort intresse och att efterfrågan ökar. Handeln är under förändring. Butiksytorna krymper och e-handeln växer. Samtidigt vill kunderna känna och klämma på produkter vilket gör att butiker och e-handel måste gå hand i hand. Popupbutiker kan vara ett enkelt sätt för e-han-delsföretag att marknadsföra sina produkter, säger hon.

Vasakronan erbjuder två olika sorters popupbutiker. Dels kan aktörer få hyra lokaler som det finns framtida planer för, men som kommer att stå tomma en tid. Dels finns en permanent popupbutik i Nordstan, där allt från inredning och provrum till kassasystem och högtalare redan finns på plats. Det enda hyresgästen behöver ta med sig är produkterna som ska säljas. Sedan starten har butiken använts för att sälja bland annat babykläder, skor och hudvård samt av en bloggerska som hade ett event under en helg och skapade långa köer till lokalen.

Vasakronan, som äger 40 procent av Nordstan och ungefär hälften av fastigheterna längs Fredsgatan, ser ett mervärde i att skapa upplevelser som gör handelsstråken mer attraktiva. 

– Bra lägen är A och O. Butiken i Nordstan ligger bra och har bidragit till både upplevelse och flöde. Nu tittar vi på möjligheten att skapa ytterligare en permanent popup. Gärna på Fredsgatan eller Kungsgatan.

POPUP AGENCY AGERAR mellanhand mellan fastighetsägare och företag. Företaget har förmedlat många kontakter i Stockholm och Malm och ska till hösten rikta in sig på Göteborg. Peter Scherr, fastighetsförmedlare på Popup Agency, ser en trend som är här för att stanna. 

– Det har blivit en tuffare handel för alla. Många traditionella butiker slår igen och det finns väldigt mycket tomma lokaler i dag. Det pratas mycket om vilken roll köpcentren kommer att ha i framtiden och vi tror att popup, eller snarare säsongshandeln, kommer att komma mycket mer. Företagen måste fortfarande möta kunderna, men de vill bara vara ute när de säljer som mest, inte sitta med butiker och betala hyra när man inte säljer något. Där tror vi att det kommer att ske en ganska stor förändring, säger han.

Det kan till exempel handla om en webbaserad cykelbutik som öppnar en popup några månader på våren, eller glasstillverkaren som bara vill ha butik under sommaren. Och Peter Scherr tror att det finns mycket att vinna även för fastighetsägare som anammar konceptet.

– Många fastighetsägare har ju varit väldigt traditionella i sitt tänk tidigare, och nästan enbart utgått från vem som har råd att betala hyran. Men om det bara är för en kort tid, då vågar båda parter prova. Genom att ha lokaler med ett varierande och spännande utbud skapar man en attraktion som ger positiva effekter på både kontors- och hyresmarknaden i området, säger Peter Scherr. 

Mest läst