Thuresdotter: Framgång - att må bra i det du gör

ANNONS
|

Vad är Qoola qvinnor?

–I första hand är det ett nätverk för kvinnliga småföretagare, med över 20 000 kvinnor som kommunicerar med varandra genom sociala medier. Drygt 400 av dem är betalande företagsmedlemmar från hela landet. Från Abisko i norr till Ystad i söder. I Göteborg är medlemsantalet 180 personer. Kvinnorna kommer från alla möjliga branscher, vi har medlemmar som är läkare, civilekonomer, författare, konstnärer, coacher … Vi mixar alla slags företagare och väldigt många hittar nya samverkansmöjligheter i nätverket.

Vad gör ni när ni träffas?

–Vi arrangerar inspirationsdagar, träffar och föredrag. Fast vi gör egentligen allt som vi tycker är roligt, vilket också betyder mingel och afterwork. När vi ordnade en träff på Posthotellet förra hösten var det över 100 kvinnor som kom. Vi tog upp halva restaurangen. Just nu är vi på väg till Kroatien för andra året i rad på den så kallade Framgångsresan. Det är en slags kickoff som är inriktad på två spår, hälsa och friskvård, plus aktiviteter som direkt riktar sig till småföretagare. Det handlar bland annat om marknadsföring, sälj, effektivitet och webbutveckling.

ANNONS

Vilken är din egen bakgrund?

–Jag är uppvuxen i Norrland och har drivit företag sen jag var i 25-årsåldern. Då var jag mest inriktad på kläder och skor, och sydde på beställning. Men jag har också jobbat som flygvärdinna och vd-sekreterare på City Airline. När jag var nyinflyttad i Göteborg 2008 började jag blogga för att bygga upp ett nytt nätverk, eftersom jag saknade släkt och vänner hemifrån. När jag upptäckte vilka möjligheter sociala medier erbjuder blev jag som nykär. Det är fantastiskt att kunna kommunicera med människor som har samma värderingar, oavsett var i världen de befinner sig. Många kvinnliga företagare hörde av sig och jag insåg att jag ville hitta ett sätt att skapa event som attraherade dem. Jag behövde paketera idén och skapade Qoola qvinnor. För mig är nätverket både en affärsidé och ett sätt att själv kunna utvecklas.

Varför bara kvinnor?

–Kvinnors främsta styrka är att kunna nätverka, men vi behöver en egen plattform. När jag har ställt frågan till medlemmarna om vi ska släppa in männen får jag så gott som alltid ett nej. Nu har vi en otroligt härlig stämning, som ingen vill riskera att den går förlorad. Vi kan vara både seriösa och uppsluppna utan att känna några krav på hur vi måste uppföra oss. Många av oss gillar flärd, och det vill vi också kunna ägna oss åt. Kvinnor behöver inte bli som männen, vi gör det på vårt sätt.

ANNONS

Bara en fjärdedel av egenföretagarna i Sverige är kvinnor, varför?

–Jag tror det handlar om ”duktighetssyndromet”. Många kvinnor vill att allt ska vara perfekt innan de vågar starta eget, därför dröjer de i startgroparna. Det är också vanligare att kvinnor håller kvar vid en trygg anställning, och driver företaget som ett hobbyprojekt. De vill vara helt säkra på att det ska gå vägen innan de vågar släppa taget. Jag gjorde själv likadant under många år. Män är oftast mer riskbenägna och satsar allt på ett kort. Där kan vi lära av dem. Kvinnor i allmänhet skulle behöva vara lite mer ”good enough”, tycker jag.

Vad är vinsten med att starta eget?

–Det finns ett osynligt nätverk av män i arbetslivet, där männen prioriterar dem de kan identifiera sig med. För kvinnor som vill framåt i karriären kan det därför vara bättre att starta eget. Men att vara egenföretagare är också en livsstil. Det är inget nio till fem-jobb som man släpper tanken på när man går hem. Däremot är möjligheten att själv kunna bestämma över sin dag och sin utveckling helt fantastisk. Det är en frihetskänsla som är oslagbar. Har du någon gång varit din egen, är det svårt att gå tillbaka till en anställning igen.

ANNONS

Råd till blivande företagare?

–Ta gärna hjälp av andra. Fokusera på det som är viktigt. Skaffa ett bollplank. Och fundera på ordet ”framgång”. Om du tänker att du är framgångsrik när du mår bra, kan du släppa all stress över att allt ska vara perfekt. Mår du bra i det du gör har du nått framgång.

Läs mer: http://qoolaqvinnor.se/

PROFILEN: SIV THURESDOTTER

Ålder: 52 år.

Gör: Grundare och vd för affärsnätverket Qoola qvinnor.

Bor: I centrala Göteborg.

Familj: Sambo och 13-årig son.

Intressen: Familj, vänner, resor och jobb.

ANNONS