Tesla Model S.
Tesla Model S. Bild: Tony Gutierrez

Tesla utreds – krockade med brandbil

Amerikanska trafiksäkerhetsverket kommer att titta närmare på Teslas autopilotfunktion. Detta efter att elbilen kraschat in i en brandbil i Kalifornien i måndags.
– Otroligt nog blev ingen skadad, säger brandmännen.

ANNONS
|

Det är andra gången som trafiksäkerhetsverket i USA – The U.S. National Transportation Safety Board – utreder en olycka där Tesla-förare kört med autopilot. Det rapporterar Automotive News, efter en händelse nära Los Angeles i måndags. Brandbilen stod stilla i ett körfält avsett för utryckningsfordon när Teslan körde rätt in i bakdelen på den. Trots att föraren ska ha kört i 100 kilometer i timmen klarade sig alla inblandade bra.

– Otroligt nog blev ingen skadad. Kom ihåg att vara uppmärksam när du kör bil, skriver Culver Citys brandkår på twitter.

Viktigt att vara uppmärksam

Enligt brandmännen ska föraren, som körde en Model S, sagt att han hade autopilotsfunktionen på. Med den påslagen kan föraren under vissa förhållanden köra "hands-free" – "utan händerna på ratten". Elbilstillverkaren poängterar dock att föraren hela tiden måste ha koll på vägen själv, rapporterar Automotive News. Tesla ska också ha börjat lägga ner mer tid på att se till att förarna förstår vikten av att ha händerna på ratten och att vara beredd på att ta över från autopiloten.

ANNONS
Tesla Model S 70D testkörs.
Tesla Model S 70D testkörs. Bild: Carlos Osorio

Autopilotsfunktionen utreds

Trafiksäkerhetsverket kommer nu att utreda olyckan och titta närmare på autopilotsfunktioner i fordon generellt. Verket har tidigare fastslagit att autopiloten var en av de bidragande faktorerna när en dödsolycka skedde i Florida 2016, rapporterat Automotive News. Då dog Model S-föraren när hans bil körde in i sidan på en lastbilstrailer som korsade vägen. Utredningen av olyckan visade att Teslas autopilot inte var designad så att den klarade av att upptäcka lastbilar som korsade vägar. Samma utredning visade dock att den klarade av att försöka undvika "så gott som samtliga påkörningsolyckor bakifrån".

In this Tuesday, April 7, 2015 photo, Alexis Georgeson of Tesla Motors shows off the navigation screen during test drive of the new Tesla Model S 70-D electric car in Detroit. Tesla is going after mainstream luxury car buyers by boosting the range, power and price of its low-end Model S. The $75,000 all-wheel-drive 70-D can go a government-certified 240 miles per charge, has 514 horsepower and can go from zero to 60 in 5.2 seconds.  (AP Photo/Carlos Osorio)
In this Tuesday, April 7, 2015 photo, Alexis Georgeson of Tesla Motors shows off the navigation screen during test drive of the new Tesla Model S 70-D electric car in Detroit. Tesla is going after mainstream luxury car buyers by boosting the range, power and price of its low-end Model S. The $75,000 all-wheel-drive 70-D can go a government-certified 240 miles per charge, has 514 horsepower and can go from zero to 60 in 5.2 seconds. (AP Photo/Carlos Osorio) Bild: Carlos Osorio
ANNONS