Tempe-polisen: Dödsolyckan var inte Ubers fel

Det hade varit svårt för vilken bil som helst, självkörande eller inte, att förhindra den uppmärksammande dödsolyckan i amerikanska Tempe på måndagen. Det säger Sylvia Moir, den lokala polischefen, till San Francisco Chronicle.

ANNONS
|

Sent på söndagskvällen lokal tid körde en Volvo XC90, utrustad med Ubers mjukvara för självkörande bilar, ihjäl en 49-årig, gående, kvinna i Tempe i amerikanska Arizona. Det är sannolikt den första dödsolyckan mellan en självkörande bil och en medtrafikant – och uppmärksammas därmed stort i hela bilvärlden. Uber valde kort efter olyckan att stoppa alla tester med självkörande bilar i både USA och Kanada.

Polisen: Kvinnan kom ur skuggorna

USA:s transportmyndighet ska också skicka en grupp utredare till Tempe, för att noga undersöka vad som egentligen hänt, men den lokala polisen har redan sin första slutsats klar.

– Det är väldigt tydligt att det hade varit svårt att undvika krocken i vilket förarläge som helst, självkörande eller med en mänsklig förare, baserat på hur hon (kvinnan) kom ur skuggorna, rakt ut i körbanan, säger Sylvia Moir, till den lokala tidningen San Francisco Chronicle.

ANNONS

Den första utredningen av olyckan, bland annat baserad på videofilmer bilen själv spelat in, visar att den 49-åriga kvinnan, ledandes en cykel, plötsligt lämnade trottoaren och gick rakt ut på den fyrfiliga vägen. Uber-bilen, som ska ha kört i 65 kilometer i timmen, krockade direkt med fotgängaren. Volvo-suven kördes vid tillfället i autonomt läge, men under övervakning av en mänsklig förare.

Locket på från Volvo Cars

– Föraren sa att personen gick ut rakt framför bilen, som en blixt. Hans första varning om att olyckan skulle ske, var ljudet från kollisionen, säger Sylvia Moir.

Samåkningsbolaget Uber och Volvo Cars har, sedan augusti 2016, ett samarbete kring utveckling av självkörande bilar. Det går i korthet ut på att Volvo levererar så kallade "basbilar" till Uber, som sedan utrustar dem med sitt eget system för autonom körning. Enligt ett avtal från november förra året ska Volvo de kommande åren leverera "tiotusentals" basbilar av modellen XC90 till Uber. Hur det samarbetet påverkas av dödsolyckan i Tempe är ännu oklart. Det är också höljt i dunkel hur Volvos egna test av självkörande bilar på vägarna i Göteborg, Drive Me-projektet, eventuellt påverkas av händelsen.

Den enda kommentar Volvo Cars hittills lämnat till händelsen är ett skriftligt uttalande på måndagskvällen. I det står det:

ANNONS

"Vi känner till incidenten och våra tankar är med den inblandade kvinnans familj. Uber samarbetar med lokala myndigheter i deras utredning"

Biltillverkaren uppger att de vill vänta med fler kommentarer tills utredningen av olyckan är klar.

ANNONS