Testingenjören Alexander Karlsson kontrollerar ett av Alelions batterier. Finanschef Peter Nyström och vd Daniel Troedsson ser ljust på bolagets framtid.
Testingenjören Alexander Karlsson kontrollerar ett av Alelions batterier. Finanschef Peter Nyström och vd Daniel Troedsson ser ljust på bolagets framtid.

Tar batterierna till börsen

Alelion vill växa stort. I höst ska 10 nya personer anställas samtidigt som Mölndals-bolaget nu är på väg till börsen för nytt kapital.…– Nu accelererar vi upp rejält, säger vd Daniel Troedsson.

ANNONS
|

Introduktionsdagen är satt till 21:e juni. Då ska bolagets aktie, om allt går som det ska, kunna handlas på Nasdaqs småbolagslista First North.

– Vår plan är att gå till börsen. Vi står inför en fantastisk möjlighet, där vi ligger ett par år före våra konkurrenter och är ensamma om att vara preferred supplier till de ledande globala trucktillverkarna Jungheinrich och Toyota Material Handling. För att befästa vår position och snabbare utveckla nya produkter behöver vi mer kapital, säger Daniel Troedsson.

Alelion tillverkar så kallade energilagringssystem, stora batterier, till industritruckar. Mölndalsbolaget baserar sina på litiumjon, medan standarden i dag är bly-syra.

ANNONS

– Litiumjon är betydligt bättre för miljön, våra batterier drar mindre energi, behöver inget underhåll, minskar koldioxidutsläppen och är bättre för arbetsmiljön. De håller också hela truckens livstid på runt åtta år, medan de traditionella batterierna behöver bytas ut efter tre till fem år. Eftersom det går mycket snabbare att ladda upp ett litiumjonbatteri behöver användaren inte heller byta batterier under produktionen, allt detta sparar stora pengar för kunderna, säger Daniel Troedsson.

Alelions batterier är idag runt fyra gånger så dyra som de traditionella, baserade på bly-syra. Förra året stannade försäljningen på elva miljoner kronor – men bolaget har stora framtidsplaner. Orderingången är hittills i år lika stor som under hela 2015 och till hösten ska dagens 14 anställda utökas med ytterligare ett tiotal, främst inom försäljning och utveckling.

– Vi har en ganska aggressiv rekryteringsplan framför oss, säger Daniel Troedsson.

Produktportföljen ska också växa - från två modeller i början av året till närmare 30 i slutet.

– Hela den nåbara marknaden för litiumjonbatterier till industritruckar är 42 miljarder kronor per år, säger Daniel Troedsson.

Längre fram kan Alelion också tänka sig att tillverka batterier till andra industriella produkter.

Börsvärdet innan introduktionen är satt till 155 miljoner kronor.

ANNONS

– Vi är inte värderade på gamla meriter. Vi har starka ägare bakom oss, som i en medveten satsning investerat 140 miljoner kronor i bolaget under 10 år. Nu börjar resan, säger finanschefen Peter Nyström.

Fakta: Alelion

Grundades 2006 och tillverkar och säljer energilagringssystem baserade på litiumjoner, för industritruckar.

Ägs till största del av det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform. Andra storägare är Pegroco Invest och Sammaj.

Hade 2015 en nettoomsättning på runt 11 miljoner kronor och en förlust före skatt på runt 20 miljoner kronor.

Största slutkunden är i dag Ikea.

I styrelsen sitter bland andra Jan Forsberg, Per Grunewald och Peter Karlsten, som tidigare varit vd för Volvo Powertrain. Hasse Johansson, med bakgrund i Scania och Peter Sandberg, en av grundarna till bolaget och tidigare vd för Sjätte AP-fonden är seniora rådgivare.

ANNONS