Svart fredag gav rekord

ANNONS
|

- Maken till handelsfest, tryck och flöden hade jag inte kunnat drömma om, säger sportkedjan Stadiums Sverigechef Mattias Johansson.

Han tror bland annat att det faktum att det var lönehelg bidrog till hajpen.

Black Friday började användas i svensk marknadsföring för fyra år sedan, när elektronik- och modekedjor på nätet började efterapa amerikanska konkurrenters årliga försäljningsjippo.

Lönehelg bidrog

I år har alla typer av branscher hängt på, även ute i butikerna.

ANNONS

- Det blir troligen en sådan effekt nästa år också, säger Andreas Svensson, analytiker på Handelns utredningsinstitut (HUI) om den ökning som årets svarta fredag, Black Friday, gav.

Dagen kallas så eftersom det var den dagen på året som handlarna kunde se röda siffror, i betydelsen förlust, kunde vändas till svarta, ett plus. Det är, i USA, dagen efter storhelgen Thanksgiving och många är lediga och inleder julhandeln.

Åhléns PR-chef Weronica Nilsson ser det som en trend som etablerat sig och inte går att motstå.

"Det följer sig därför naturligt att vi som Sveriges största varuhuskedja är med. Det finns också en klar förväntan från våra kunder som vi vill möta", skriver hon i ett mejl till TT.

Bland analytiker talar man om ett trendbrott.

Sveriges annonsörers marknadschef Ulf Hermansson Samell uppskattar att kommunikationen kring Black Friday har fördubblats från förra året, vilket även syns i sökningarna på Google eller på prisjämförelsesajter.

"Vi kan också se att konceptet har sträckts ut från att bara koncentreras till fredag till hela helgen och i dag fortsätter det med Cyber Monday", skriver han i ett mejl till TT.

ANNONS

En effekt av Black Friday är att en del konsumtion som annars skulle ha ägt rum i oktober eller december, inklusive julklappsinköp, flyttas till november.

Ett klick från utländska sajter

Tecken på detta syns redan i elektronikbranschen, vars novemberförsäljning i fjol ökade med nästan 10 procent medan deras decemberförsäljning var oförändrad. Och i oktober i år föll branschens försäljning med 5,4 procent.

- Det kan vara ett tecken för att konsumenterna laddade upp inför sin novemberkonsumtion, säger HUI:s Svensson.

Strategiskt är svenska Black Friday ett sätt för svenska handlare att hejda konsumenter att handla på utländska nätbutiker.

- Svenska konsumenter är ju hela tiden bara ett klick ifrån att handla på utländska sajter, säger Svensson.

Fakta: Nytt julhandelsrekord väntas

De gångna 25 åren har det bara varit tre år där julhandeln har gått sämre än föregående år.

Den samlade julhandeln väntas i år nå nya rekordnivåer.

Julhandeln i december beräknas öka med 3,5 procent till 77,7 miljarder kronor i år. Det är cirka 16,5 miljarder kronor mer än snittförsäljningen under övriga elva månader under året.

I fjol ökade julhandeln med 5,4 procent, den starkaste tillväxten sedan 2009.

Källa: Handelns utredningsinstitut (HUI)

ANNONS