Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Studiefinansieringen blev globalt skäggvårdsföretag

Det började som ett sätt att få en extrainkomst vid sidan av studierna. I dag säljs Göteborgsföretaget Mr Bear Familys egentillverkade skägg- och mustaschprodukter till salonger, butiker och privatpersoner i hela världen.

2012 kokade Björn Landén den första batchen mustaschvax hemma i källaren i Högsbo. Han hade nyss återvänt till Sverige efter ett år i Australien och behövde en extrainkomst för att finansiera studierna till ölbryggare.

– Jag hade tidigare jobbat inom restaurangbranschen men ville inte tillbaka dit. Jag ville ha ett jobb som jag kunde styra över själv och som kunde ge lite extrapengar under studietiden. Så jag tog alla pengar jag hade och köpte råvaror, en skrivare och hemsidedomän. Jag ritade loggan för hand och min sambo Sandra hjälpte till att vektorisera den i Photoshop, berättar Björn Landén.

Idén om egentillverkat mustaschvax hade fötts ett år tidigare, men då med fokus på eget bruk.

– På den tiden fanns det väldigt få bra produkter för oss med skägg. Så jag testade att göra det själv. Jag tog lite produkter som jag hade hemma och mixade ihop. Jag visste inte alls hur man gjorde, men började läsa på och prova mig fram, säger Björn.

Mustaschvaxet visade sig vara ett ypperligt sätt att finansiera studierna.

– När hemsidan kommit i gång spred det sig snabbt och jag sålde den första batchen innan den ens var klar, berättar Björn.

Kunderna började bli fler. Både privatpersoner och salonger visade intresse för Björn Landéns mustaschvax och 2014 bildades aktiebolaget Mr Bear Family, med Björn och sambon Sandra som 50/50-delägare. I dag har de fyra anställda och har breddat sitt erbjudande till att innefatta bland annat skäggvax, skäggolja, rakartiklar, hårvård och hudvård. Produkterna säljs via webben samt hos olika salonger och butiker. Företaget har i dag 15 distributörer runtom i världen. Trots expansionen handtillverkas större delen av produkterna fortfarande i Göteborg.

– Vi försöker göra så mycket som möjligt själva men vi hinner inte riktigt med att göra allt. Men allt produceras i Sverige. Vi vill kunna ha en bra kontroll över det vi tillverkar, säger Björn.

Företaget har växt enbart med hjälp av eget kapital.

– Tanken från början var egentligen inte att det skulle bli så stort, men vi har kunnat växa genom att återinvestera pengar i bolaget, säger Björn.

Han tror att timingen har en stor del i företagets framgångar.

– Att ha skägg har varit en riktig fluga, ett tag skulle alla ha skägg. Samtidigt har det inte funnits så mycket produkter som riktar sig till unisex eller till män. Går man in på en frisörsalong är deras produkter ofta riktade till kvinnor, säger Björn.

På senare år har marknaden för skäggprodukter dock växt explosionsartat.

– Vi var det första svenska skäggmärket men i dag finns det jättemånga. Förr i tiden kunde man gå till en barberare, sedan försvann det och under 80 och 90-talen skulle alla vara slätrakade, och göra det själva. I dag är den eminenta traditionen med att besöka barberaren tillbaka igen, säger Björn.

Trots att antalet företag som säljer skäggprodukter ökar, ser Björn Landén dem inte som konkurrenter.

– Nästan hälften av världens befolkning är män, och många av dem har skägg. Vi är inte konkurrenter utan skapar en marknad tillsammans. Det finns kunder så att räcker för alla, säger han.

Nästa satsning blir en egen barberarsalong i Rosenlund, ett sätt att ytterligare bredda verksamheten och samtidigt komma närmare kunderna.

– Vi ska ha en butiksdel, en barberardel och en del där folk kan komma och hänga och ta en kaffe. Tanken är att kunderna ska kunna komma och träffa oss, och möta personal som har bra kunskap om våra produkter. Folk är mer medvetna i dag om vilka produkter de köper. Vi har en historia och många uppskattar att köpa en produkt med en historia, som dessutom tillverkas ett par kilometer från salongen, säger Björn.

The Bear Family

Antal anställda: 4

Omsättning inkomstår 2015: 14,2 Mkr

Omsättningsprognos januari 2017: 17,8 Mkr

Resultat efter finansnetto inkomstår 2015: 7,2 Mkr

Ägarskap: aktiebolag, Björn Landén 50 % och Sandra Hansson 50 %

Finansiering: eget kapital

Tillväxtplaner: utökande av sortiment och start av egendriven butik och barbershop

Mest läst