Strejkvarslet från Sjöbefälsföreningen lades för två veckor sedan och gäller stora delar av trafiken i Stockholms och Göteborgs skärgårdar. Även Djurgårdsfärjorna i Stockholm och älvfärjorna i Göteborg berörs.
Medlarna i konflikten lade i helgen ett bud som parterna svarade på under förmiddagen. Arbetsgivarorganisationen Almega sade ja, medan facket avvisade budet.
Strax efteråt lämnade Sjöbefälsföreningen ett eget bud direkt till Almega. Men redan vid lunchtid sa Almega nej till fackets avtalsförslag, som man anser skulle medföra en alltför stor höjning av lönekostnaderna.
– Vi pratar om 8–10 procent. Facket vill i sitt förslag även återinföra tarifflön, vilket vi inte ser något skäl till, säger Patrik Eidfelt, förhandlingschef på Almega, till TT.
Enligt Almega berör avtalsförhandlingen drygt 300 sjöbefäl, många av dem säsongsanställda. En knäckfråga är hur tre existerande avtal på olika färjebolag kan slås samman till ett gemensamt branschavtal, och hur man ska sätta lönenivån i detta.
Strejkvarslet
Rederier som omfattas av varslet, där många eller alla turer ställs in:
Göteborgs Styrsö Skärgårdstrafik
Utö Rederi
Djurgårdens Färjerederi
Skärgårdsrederiet Sweden
Blidösundsbolaget
Blidösundsbolaget Management
Strömma Turism & Sjöfart
Tema Shipping i Vaxholm
Tema Skärgården
TRSM Group 1