Totalt planerar Prologis ett antal logistikanläggningar på cirka 65 000 kvadratmeter.
Totalt planerar Prologis ett antal logistikanläggningar på cirka 65 000 kvadratmeter.

Storbygge i Göteborgs hamn

Prologis börjar bygga två stora fastigheter i hamnens nya stora logistikområde i slutet på april. Totalt ska man bygga logistikanläggningar på 65 000 kvadratmeter.

ANNONS
|

I somras aviserade Göteborgs Hamn att man ska utveckla en logistikpark på Hisingen i anslutning till hamnen.

Under kommande år ska 500000 kvadratmeter bebyggas med lager- och logistikfastigheter och hela området ska heta Port of Gothenburg Logistic Park.

Från Göteborgs Hamn beräknar man att hela området kommer att skapa över 2000 nya jobb för lagerpersonal och inom administration.

En av världens största fastighetsaktörer inom logistikbyggnader, amerikanska Prologis, storsatsar nu på Göteborg och sätter nu spaden i marken i slutet av april för att bygga sin första etapp.

Prologis har sedan tidigare en logistikpark i Arendal på 70000 kvadratmeter. Och där finns inte en enda kvadratmeter kvar att hyra ut. Därför storsatsar man nu på Prologis Park Gothenburg II.

ANNONS

–Det är starka tecken på efterfrågan i hamnnära läge i Göteborg och det är väldigt små vakanser i moderna logistikanläggningar. Detta gör att vi som fastighetsutvecklare är beredda att gå in och bygga på spekulation. Så mycket tror vi på marknaden, säger Allan Lavén, Prologis regionsdirektör i Norden.

Den nya anläggningen byggs i två etapper på ett 130000 kvadratmener stort markområde, som företaget tillsammans med Eklandia förvärvat från Göteborgs kommun.

I första fasen bygger man två byggnader på totalt 37000 kvadratmeter som beräknas stå klara i början på nästa år. Totalt planerar Prologis att utveckla ett antal logistikanläggningar på cirka 65000 kvadratmeter.

Förutom Prologis, Eklandia, Göteborgs Hamn är också NCC och Bockasjö involverade i utbyggnaden av Port of Gothenburg Logistic Park, och har tillsammans skapat en gemensam marknadsgrupp för att föra ut namnet över Sverige och världen.

–Det är uppfriskande och ovanligt. Alla aktörer ser detta långsiktigt för det kommer säkert att ta tio år att utveckla hela Port of Gothenburg Logistic Park, säger Allan Lavén.

Att man bygger på spekulation innebär att man inte har några hyresgäster till de nya lokalerna. Ännu.

–Vi har stor tillförsikt till marknadsbehovet och sedan har vi naturligtvis pågående diskussioner med ett flertal intressenter, även om vi inte skrivit några hyreskontrakt. Men detta är intressant och det visar att tron på att Göteborg och utvecklingen är på väg framåt, säger han.

ANNONS

För i Prologis existerande anläggningar, som är uthyrda till 100 procent, finns främst logistikföretag som DHL, Schenker och mindre aktörer.

–Men här finns också lättare tillverkning, som till exempel Johnson Controls som producerar säten till Volvo Cars. E-handelsföretag är också ett segment som vi fokuserar på, säger Allan Lavén.

De segment man inriktar sig på i den nya logistikparken är logistikföretag, grossistföretag, e-handel och lättare tillverkning.

–Det är inte bara Göteborgs hamn som driver frågan om logistikområde på Hisingen, det är också fordonsindustrin som blir lite bortglömd ibland men som skapar väldigt mycket logistik genom underleverantörer och logistikföretag som servar fordonsindustrin. Det driver på utvecklingen framåt väldigt mycket, säger Allan Lavén.

Bygget av etapp två i nya logistikparken hoppas han kan komma i gång 2017 och stå klart 2018.

Fakta: Prologis

Världens största fastighetsägare inom logistikfastigheter.

En av Sveriges fem största aktörer inom sitt område.

Finns i Stockholm, Göteborg, Örebro, Jönköping, Norrköping och Ljungby.

Har tolv fastigheter på sammanlagt 400000 kvadratmeter.

I Göteborg finns Prologis Park I i Arendal på 70000 kvadratmeter.

Prologis Park II kommer sammanlagt att få logistikanläggningar på 65000 kvadratmeter.

Anläggningarna kommer att sektioneras för att rymma flera hyresgäster i samma byggnad.

Minsta utrymme som hyrs ut är 5000 kvadratmeter på fem år.

ANNONS