Spotify presenterar nya siffror. Arkivbild.
Spotify presenterar nya siffror. Arkivbild.

Spotify drar upp volymen

Omkring 50 miljarder i intäkter och en förlust på runt tre miljarder kronor. Så ser musiktjänsten Spotifys helårsprognos ut inför börsnoteringen 3 april.

ANNONS
|

Spotifys börsdebut på New York-börsen rycker allt närmare och nu tvingas den tidigare så hemlighetsfulla musikjätten släppa siffror i en allt stridare ström.

Det är tillväxt, tillväxt, tillväxt som gäller, Vinst ligger längre ner på priolistan när ledningen för Spotify siktar på att utöka och försvara sitt världsherravälde på streamad musik. Tvåan Apple Music har ungefär hälften så många betalande användare.

Kanske plus 2020

I den nya prognosen, Spotify första, spår ledningen att intäkterna stiger från cirka 40 miljarder i fjol till omkring 50 miljarder kronor i år. Och fortsätter den intäktsökningen och lönsamhetsförbättringen ligger ett plusresultat kanske inte så långt bort i alla fall om man drar ut linjerna. Bolaget kan då komma över nollan mot slutet av 2019 eller i början av 2020, säger en bedömare till TT. Visserligen blir det fortsatt mångmiljardförluster i år, enligt Spotifys egna prognos, men det ligger helt i linje med den uttalade ambitionen.

ANNONS

- Vinsterna lär dröja, de är inte intresserade av det, det är tillväxt som gäller, säger Bornold.

Spelar högt

Men de spänner bågen hårt, en tillväxttakt på 20–30 procent, visserligen något lägre än i fjol, är ändå en kraftig försäljningsökning.

- Bommar man sen det, kommer det att slå hårt mot aktiekursen, säger Joakim Bornold.

Om det är något att lägga i sin aktieportfölj:

- Jag tror intresset kommer att vara stort, det är hög risk men också en stor potential, säger han.

Spotifys värde, baserat på de affärer som gjorts under första kvartalet och som redovisas i prospektet, ligger kring 150 miljarder kronor.

ANNONS

TT

Fakta: Spotify i siffror

För helåret bedöms förlusten landa på mellan 230–330 miljoner euro, mellan 2,3 och 3,3 miljarder kronor. För helåret 2017 landade förlusten på runt tolv miljarder kronor.

Lönsamheten, mätt som bruttomarginal, når förhoppningsvis 23–25 procent för helåret 2018, en bra bit från målsättningen 30–35 procent.

Ledningen räknar med att de betalande användarna, de så kallade premiumkunderna, ökar till någonstans emellan 73–76 miljoner i slutet av mars, jämfört med 71 miljoner i slutet av förra året. I slutet av 2018 hoppas Spotify ha 92–96 miljoner betalande kunder.

Källa: Reuters, Spotify

ANNONS