Sommarrean ett måste för att locka kunder

ANNONS
|

Skyltarna med sommarrea dominerar nu både elektronik-, mode- och möbelbutiker. Och kunderna kräver mer.

–Jag tittar mycket på reklam som jag får i brevlådan och jämför. Det kan ju skilja hundra kronor på en film från en butik till en annan, säger Margaretha Hammarström.

Hon och dottern Jennifer Blackmess har varit på Mediamarkt i Bäckebol för andra dagen i rad, trots strålande solsken. I dag blev det filmer och espressokaffe i kassarna.

–Vädret spelar ingen roll för oss. Det gjorde det mer när min dotter var mindre. Nu i juli handlar vi också mer när det inte är trängselskatt.

ANNONS

–Men jag jämför alltid priser på internet innan vi åker, säger Jennifer.

Enligt Svensk Handels senaste handelsbarometer upplever fyra av tio butikschefer att förväntningar på reapriser har ökat de senaste tre åren. Tre av tio handlare säljer också mer reavaror än förr. Bara en av tio tycker att reahetsen och deras billigerbjudanden har minskat.

–Annonserar du måste du ha med reapriser. Bara ordinariepriser lockar inte, säger Camilla Sundbom, delägare till Bäckebol Skor, som också måste parera för väderväxlingarna.

Kläd- och skobranschen fick en rejäl dipp i kalla maj när kunderna avvaktade med sommarkläderna. Men i juni blev det ett rejält uppsving, med ökad försäljning på 9,6 procent i svenska skobutiker. Något även Camilla Sundbom kände av i sin affär.

–Fram till förra veckan har det varit riktigt bra. Men då hände något, kanske blev det lite bättre väder. För om det är en riktigt solig dag blir det väldigt tyst här. Å andra sidan var förra året, när vädret var fint, inte så dåligt. Då hade vi inte en enda sandal kvar här, men det går inte åt lika många av dem i år, säger Camilla Sundbom.

Hon tillägger att rean också är ett bra sätt att bli av med utgående modeller.

ANNONS

Samtidigt är de flesta handlare överens om att rea påverkar lönsamheten negativt och varannan handlare tycker inte ens att rea är ett viktigt kampanjverktyg.

Effekten av de ökande reorna är, enligt Svensk Handel, att försäljningen kortsiktigt höjs, men långsiktigt skapar det en lågpriskrävande konsument. Det urholkar branschens lönsamhet, något som stora företag kan hantera lättare än mindre företag.

–Försäljningen totalt ökar ju, så det blir mer ett problem ur ett samhällsperspektiv på lång sikt. Resultatet är färre men större företag, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Handelsbarometern

Handlarnas framtidshopp om försäljning, lönsamhet och nyanställning, sjönk rejält i juni och fortsatte sjunka i juli.

Färre tror nu på ökad försäljning, men som ofta är handlarna mer optimistiska om den egna butiken.

12 procent tror att vinstmarginalen ökar i den egna butiken närmsta tre månaderna, men bara två procent tror på en ökning i branschen.

Sex av tio anser att rea påverkar lönsamheten negativt. Bara en av tio anser att rea påverkar lönsamheten positivt.

Handelsbarometern utgår ifrån en webbpanel av 500 butikschefer, svarsfrekvensen är omkring 40 procent.

Källa: Svensk Handel

ANNONS