Snittlön i hamnen: 36 000

ANNONS
|

Göteborgs Hamn är som alla andra hamnar i Sverige beroende av övertidsarbete. Det tillhör verksamheten att lastfartyg inte alltid kommer på utsatt tid. Ogynnsamma väderleksförhållanden bidrar ofta till förseningar i sjötrafiken. 13-14 procent av alla arbetade timmar i landets hamnar sker utanför ordinarie arbetstid.

De hamnarbetare som är villiga att jobba över kan göra det. I Göteborg finns det exempel på hamnarbetare som tjänar 50 000 kronor i månaden. Den summan kan förefalla orimligt hög i jämförelse med andra grupper inom LO-kollektivet.

"Ger upp sin fritid"

- Men vad som inte framkommer i det här sammanhanget är att vi arbetar under dygnets alla timmar och nästan uteslutande utomhus hela året. Det är klart att vi ska ha betalt för det. Men för att komma upp till

ANNONS

50 000 kronor i månadslön, så krävs det att en hamnarbetare mer eller mindre ger upp all sin fritid och sitt privatliv, säger Hamnarbetarförbundets ordförande Peter Annerback.

Grundlönen för en hamnarbetare i Göteborg ligger på 22 420 kronor i månaden. Enligt hamnens förhandlingschef Peter Svanberg är det ytterst få som tjänar så lite. Då är arbetstiden förlagd mellan klockan 7 och 16 måndag-fredag. Några ob-tillägg, ersättning för övertid, eller andra tillägg utgår således inte.

För de cirka 650 kollektivanställda hamnarbetarna i Göteborg är ändå snittlönen avsevärt högre än grundlönen. Den ligger på 30 362 kronor i månaden utan övertidsersättning, uppger Peter Svanberg.

Om man räknar på all utbetald lön bland hamnarbetarna i Göteborg hamnar snittet på 35 960 kronor i månaden.

Nytt stuveriavtal

Peter Annerback tycker inte att det finns någon anledning för honom att kommentera lönerna bland de kollektivanställda.

I stället ställer han motfrågan:

- Varför är det plötsligt så fel att en vanlig arbetare kan tjäna pengar om han, eller hon, är beredd att slita hårt för den saken. Varför är det ingen som i stället ifrågasätter direktörslönerna i de kommunala bolagen i Göteborg? Hamnens vd Magnus Kårestedt tillhör dem som verkligen är högavlönade.

- Jag känner många på Volvo Lastvagnar som har bättre schema och mer betalt än vad vi har i hamnen, säger Peter Annerback.

ANNONS

De uttalande som gjordes av Göran Johansson och Jan Hallberg i gårdagens GP har fungerat som ny tändvätska för hamnarbetarna i konflikten med arbetsgivarsidan. Facket, Transport och Hamnarbetarförbundet, har nyligen sagt nej till att förändra villkoren för den frivilliga övertiden. Det innebär en försämring för de som arbetar övertid efter klockan 24.00.

Centrala överläggningar

- Om övertiden uppgår till endast en timma efter ett ordinarie kvällspass innebär det att vi ska betala ut nära en tusenlapp till en hamnarbetare. Detta tycker vi är en orimligt hög summa. Vi vill ha samma villkor för samtliga som arbetar över efter ordinarie arbetstid, säger Peter Svanberg.

Parallellt med de lokala förhandlingarna pågår centrala överläggningar om ett nytt stuveriavtal med Sveriges Hamnar. Transport har varslat om blockad mot övertid, nyanställningar och inhyrning av tillfällig arbetskraft i alla hamnar vid midnatt den 26 maj.

ANNONS