Stampen redovisar en vinst på 72 miljoner kronor efter finansiella poster för helåret 2015. Det är en rejäl förbättring från 2014, när koncernen gjorde en förlust på över en halv miljard kronor. Bakom vändningen står bland annat stora kostnadskapningar och det faktum att Stampen det här året inte behövt göra några goodwill-avskrivningar – stora nedskrivningar av värdet på tillgångar i koncernen har under de två tidigare åren tyngt resultatet hårt.
– Vi är nöjda över att kunna leverera ett positivt resultat, men vi har stora prövningar framför oss. Skuldsättningen är fortsatt ett problem – resultatet belastas av stora finanskostnader samtidigt som skulderna minskar vårt handlingsutrymme. Vi blir mindre fria att investera i verksamheten, förklarar Alsander.
Stampens soliditet, måttet på hur stor andel av tillgångarna som är finansierade av det egna kapitalet, sjönk under 2015 till sju procent. Koncernen har dessutom ett negativt kassaflöde på 28 miljoner kronor.
– Det behöver man nog inte vara så orolig över. Kassaflödet för 2015 belastades med stora omstruktureringskostnader, säger Alsander.
Bakgrunden till Stampens skuldproblematik är att koncernen tidigare lånat stora summor för att köpa olika slags bolag med målet att skapa synergieffekter. Strategin slog dock fel och Alsander har, sedan han tog över vd-posten i april 2014, arbetat med att sälja av sidobolag och renodla Stampen. Under 2015 har till exempel två digitalbyråer och två mindre e-handelsbolag lämnat koncernen – men fler rensningar är just nu inte aktuellt.
– Det arbetet är för tillfället färdigt. Nu har vi en struktur som är enkel att förstå och som gör oss mer intressanta att investera i, säger Martin Alsander.
Han tror också att det blir enklare att hitta finansiering när koncernen nått en överenskommelse med Skatteverket om hur och när Stampen ska betala tillbaka den momsskuld på 380 miljoner kronor de har till staten.
Den senaste tiden har Stampen även satsat på att öka den digitala kompetensen inom företaget. Målet är såklart att få upp de digitala intäkterna – ett problem hela den globala mediebranschen brottas med.
– Men de digitala intäkterna bygger på sidvisningar och unika besökare och där ser vi en stor förbättring, säger Martin Alsander.