Regeringen vill göra om systemet med förmånsbilar, och beskatta förarna mer. I det nuvarande systemet ingår värdet av trängselskatt i förmånsvärdet för alla som kör förmånsbilar. Förmånsvärdet beräknas schablonmässigt av Skatteverket. Förändringen skulle innebära att förarna skulle skattas för värdet av trängselskatten.
Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) säger att trängselskatten inte fått lika stor effekt bland förmånsbilägare eftersom arbetsgivaren tidigare stått för kostnaden.
- Jag ser ingen rimlighet att man som i privatbilist om man äger sin egen bil ska betala trängselskatt till jobbet medan kollegan som har förmånsbil inte ska betala, säger han till TT.
Tusentals kronor
Som TT tidigare skrivit skulle även fordonsskatten påverkas, då regeringen vill införa ett bonus malus-system. Systemet innebär att köpare av nya bilar som släpper ut mycket koldioxid får betala extra hög fordonsskatt de första tre åren.
Enligt regeringens beräkningar kommer förmånsvärdet för bilar med förhållandevis låga koldioxidutsläpp, på 125 gram per kilometer, öka med 1400 kronor per år. Där hittar vi de flesta av dagens bilar. En dieselbil som släpper ut 190 gram koldioxid per kilometer får en högre höjning på 10300 kronor per år. Ju högre förmånsvärde desto mer betalas i skatt. Förmånsvärdet för en elhybrid, till exempel, kommer i stället att minska.
Fyra av fem förmånsbilar som registrerades under 2015 var dieseldrivna.
- Jag tror att det kommer att tas emot på så sätt att det blir mer rationellt att välja en bil med ny teknik som leder till minskade utsläpp och att vi når miljömålen, säger Per Bolund.
- Om vi inte får en sådan förändring av fordonsflottan finns det heller ingen chans att nå de mål som riksdagen har ställt sig bakom.
Ingår i höstbudgeten
2015 fanns runt 250000 förmånsbilägare i Sverige varav nära hälften i Göteborg och Stockholm. Transporstyrelsen är den instans som sköter trängselskatten och om förslaget går igenom krävs en förändring i systemet och även informationsinsatser för att berätta hur reglerna ändras, säger Mikael Andersson, pressansvarig Transportstyrelsen.
Regeringens förslag blir en del av höstbudgeten. Reglerna för trängselskatt förväntas gälla från den 1 januari 2018, medan de nya fordonsskatterna ska gälla från den1 juli.
Fakta: Förmånsbil
Om arbetsgivaren låter dig använda en tjänstebil privat, så kallas det förmånsbil. Att köra privat med en tjänstebil är en löneförmån.
Hur hög skatten blir för bilen bestäms av dess förmånsvärde, som beräknas av Skatteverket årligen för varje enskild tjänstebilsmodell.
Extrautrustning som automatisk växellåda, antisladdsystem och vinterdäck påverkar förmånsvärdet.
I dag ingår trängselskatten och fordonsskatten i det schablonmässiga förmånsvärdet. Regeringen förslag innebär att skatterna istället ska beräknas separat.