Självstyrande bilar snart i Göteborg

Självstyrande bilar väntas revolutionera hela samhället. Drive Me-projektet i Göteborg går i framkant för utvecklingen. – Det här kommer att ändra hur vi ser på resor och transporter, säger Anna Nilsson-Ehle, föreståndare för SAFER vid Chalmers.

ANNONS
|

Hon är en av deltagarna i det seminarium om självstyrande bilar som hålls i riksdagen i morgon, torsdag. Intresset för de autonoma bilarna är glödhett just nu och alla större bilmärken har egna mer eller mindre självgående modeller på gång.

I Göteborg drar pilotprojektet Drive Me igång på riktigt nästa år, när 100 självstyrande Volvobilar ska börja köra på vägarna tillsammans med all annan trafik. Projektet är ett samarbete mellan Volvo Cars och bland andra Trafikverket, trafiksäkerhetsföretaget Autoliv och Göteborgs stad. Chalmers bidrar dessutom med forskning kring exempelvis trafiksäkerhet.

Anna Nilsson-Ehle, föreståndare för Chalmers fordons- och trafiksäkerhetscentrum SAFER, tror att det förarlösa samhället bland annat kommer att innebära färre olyckor i trafiken.

ANNONS

– Den mänskliga oförmågan att hantera olika trafiksituationer ligger bakom de allra flesta olyckorna. Automatiserade bilar kan inte vara berusade, de kan inte köra för fort – de kommer på det stora hela att vara artiga och trevliga i trafiken, förklarar hon.

En flotta av självstyrande bilar, som till exempel inte behöver stå parkerade när ägaren inte använder dem, skulle också betyda att fler kan dela på en och samma bil – vilket i förlängningen skulle leda till färre bilar, lugnare trafik och minskad miljöpåverkan. Om de dessutom kan släppa av oss hemma och sen åka och parkera sig själva någon annanstans, skulle övergången till förarlösa bilar innebära stora förändringar också av stadsbilden.

– Utvecklingen mot självstyrande bilar påverkar även transportmönster och hur vi reser. Det öppnar för nya möjligheter som vi inte ens kan tänka oss nu, förklarar Anna Nilsson-Ehle.

Men de automatiserade bilarna bjuder naturligtvis även på utmaningar – såväl tekniska problem som hur försäkringar och andra regelverk ska anpassas till de nya fordonen. Dessutom återstår att reda ut vem som egentligen ska ha tillgång till all den information som bilarna samlar in och inte minst hur fordonen ska skyddas från till exempel hacker-attacker.

Svaret på när vi har helt självgående, förarlösa bilar varierar beroende på vem du frågar. Anna Nilsson-Ehle tror att scenariot ligger långt fram i tiden.

ANNONS

– Systemet bygger på att bilarna måste kunna hantera stora datamängder och kunna läsa av komplexa miljöer och i situationer där olika slags trafikanter rör sig. Det ligger långt fram. På Chalmers har vi mellan 50 och 100 forskare inom olika discipliner från beteendevetenskap till trafiksäkerhet som forskar på hur det här skulle kunna fungera, förklarar hon.

ANNONS