Statsminister Stefan Löfven besöker Mammuts fabrik utanför Teheran, Scanias lokala partner i Iran.
Statsminister Stefan Löfven besöker Mammuts fabrik utanför Teheran, Scanias lokala partner i Iran.

Scania vill exportera svensk kultur

Iran är redan en av Scanias största marknader. Men brist på finansiering är ett hinder, enligt vd Henrik Henriksson. Vid sidan om bussar och lastbilar vill han också exportera svensk bolagskultur till landet.

ANNONS
|

I ett industriområde några mil väster om Teheran ligger fabriken där Scanias lokala partner Mammut sätter ihop byggsatser från Sverige till färdiga lastbilar. Hasan Kian arbetar med kvalitetskontroll, men får plötsligt avbryta sitt arbete för att skaka hand med Sveriges statsminister Stefan Löfven (S), som blir visad runt i fabriken.

Scania var ett av de bolag som valde att stanna kvar i Iran under sanktionstiden, vilket lett till att man har en stor kaka av såväl buss- som lastbilsmarknaden. Konkurrenterna består i dagsläget främst av kinesiska spelare.

- Det är ovanligt att ha så höga siffror, men det har att göra med att vi stod vid våra kunders sida. Det gjorde vi med öppna böcker mot alla relevanta myndigheter och hade deras godkännande, säger Henrik Henriksson.

ANNONS

Bara förra året var han i Iran sju gånger, fler gånger än i något annat land.

- Men det är en affär som är förenad med risker, säger han.

Rädda för böter

De kvarvarande amerikanska sanktionerna, som inte är kopplade till kärnteknikavtalet, påverkar möjligheterna till finansiering. De flesta banker är rädda för att riskera böter i USA och avvaktar.

- Det ingen hemlighet att det är svårt att göra affärer. Kanalerna måste öppnas om marknaden ska ta riktig fart, säger Henriksson.

Han tror att Scania skulle kunna dubbla sin export, som i år väntas att uppgå till omkring 3 miljarder kronor, om finansieringen blev enklare.

Vid sidan om Mammut samarbetar Scania med Oghab, som bygger bussar med komponenter från Europa och Latinamerika. Vid sidan om det investerar bolaget i ett servicenät och utbildar mekaniker.

- Vi har också börjat sätta upp verksamhet för att kunna utnyttja lokalt producerade komponenter. Det kommer högre och högre krav på det, säger Henriksson.

ANNONS

Ett försprång

Henriksson ser att Scania har ett försprång gentemot andra bolag från Väst som nu börjat intressera sig för Iran igen. Vid det här besöket ingicks en överenskommelse om leverans av 1350 nya bussar till kollektivtrafiken i fem iranska städer.

Men vd:n ser även att Scania och andra svenska bolag har mer att erbjuda Iran än varor.

- Vi kan bidra med kunskap om ledarskap och med utbildning. Vi vill vara med i arbetet med att förbättra miljön och trafiksäkerheten i Iran, och hoppas få stöd av den svenska regeringen i det.

Business Swedens vd Ylva Berg är inne på samma linje. Bolagen släpper inte arbetet med till exempel anställdas rättigheter och synen på jämställdhet när de startar verksamhet i Iran eller andra "krångligare marknader", säger hon.

- Det blir en form av värderingsexport som jag tycker är intressant.

ANNONS

Teheran, TT:s utsända

Fakta: Scania och Iran

Scania har samarbetat med bussbolaget Oghab sedan år 2000 och lastbilsbolaget Mammut sedan 2008.

2016 hade Scania 64 procent av bussmarknaden och 37 procent av lastbilsmarknaden i Iran. Bolaget säljer cirka 1000 bussar i Iran om året. Lastbilsproduktionen har varierat, men har varit uppe i 5000 fordon. Vid de nivåerna står Iran för 7–8 procent av bolagets omsättning.

Från 2006 var Iran föremål för omfattande sanktioner, som grundades i misstankar om att Iran försökte tillverka kärnvapen. De flesta sanktioner lyftes för ett år sedan, efter det att kärnteknikavtalet trätt i kraft.

Vissa sanktioner kopplade till Irans förmodade stöd till terrorgrupper finns kvar, däribland amerikanska sanktioner som påverkar möjligheten till finansiella transaktioner.

Källor: Scania, Utrikespolitiska institutet

ANNONS