Saabs ödestimmar här

ANNONS
|

Pang Qinghua, vd för Pang Da, har tillsammans med Kinas ambassadör Lan Lijun och Spykers vd Victor Muller anlänt till näringsdepartementet för ett möte med näringsminister Maud Olofsson.

Ingen av dem ville kommentera vad som skulle avhandlas.

Efter sju svåra veckor med en stillastående fabrik, krav på att betala räkningar och en oklar finansplan, väntar två ytterst viktiga dagar för Saab. Produktionen av cirka 8500 bilar har gått förlorad och 6000 anställda på Saab och bland underleverantörer har väntat på besked om framtiden.

För en dryg vecka sedan skrev Pang Da och Saab ett avtal om köp av 1300 bilar och en avsiktsförklaring om att Pang Da ska köpa in sig som delägare i Spyker Cars. Dessutom är ambitionen att bilda ett joint venture-bolag för distribution och tillverkning av bilar i Kina.

ANNONS

Idag kommer en delegation från den kinesiska återförsäljaren Pang Da till Trollhättan, för att inspektera fabriken och se om företaget håller vad Saabs vd Victor Muller lovat.

Olofsson önskad

När kinesiska Hawtai skrivit ett liknande avtal för tre veckor sedan, bröts avtalet efter deras besök i fabriken.

Nu satsar Victor Muller stort på inramningen för att övertyga Pang Da att fullfölja avtalet, med middag där regionråd, kommunalråd och stadsdirektör ska delta.

Helst hade han velat ha med näringsminister Maud Olofsson på programmet och middag i Trollhättan.

Olofsson har istället öppnat för ett möte idag på eftermiddagen med Pang Da i Stockholm, där också Victor Muller befinner sig.

Där träffade Olofsson i tisdags kväll den andre av Saabs tilltänkta finansiärer, Vladimir Antonov, och hade ”ett bra informationsmöte”.

Inga detaljer

Enligt Muller är syftet med Pang Das besök att visa ordförande Pang Quinghua och hans team ”nuvarande och framtida Saabprodukter, fabriken och den tekniska utvecklings- och ingenjörskapaciteten” och ”demonstrera Sveriges åtaganden”.

Saab vill inte berätta några detaljer kring Pang Das besök.

Men dag två, på fredag, är målsättningen att visa upp en fabrik som bygger bilar med full fart. Det kräver dock att förhandlingarna med alla fordringskrävande leverantörer går i lås.

ANNONS

Trots beskedet om produktionsstart avvaktar flertalet företag som varslat om uppsägningar att dra tillbaka sina varsel. De vill se en uthållig produktion.

EIB-väntan

Tidigare har Saab deklarerat att 90 miljoner euro behövs för att dra igång fabriken. 30 miljoner har man fått låna av Gemini, 30 miljoner kom förra veckan från Pang Da, som förskottsbetalning på de 1300 saabbilarna som ska levereras i höst.

Men 29 miljoner euro i lån från EIB väntar man fortfarande på.

–Vi vill ju säkerställa den korta och medellångsiktiga finansieringen. De 29 miljonerna är en del av det. Den processen pågår, säger Eric Geers.

Måste ni ha dem för att kunna dra igång imorgon, fredag?

–Bara att man vet att man får dem är en viktig komponent. Om de plötsligt skulle säga ”nej, glöm det”, då blir det något annat.

Förväntar ni er ett besked från EIB?

–Ja, det kommer också. Det kan komma i dag.

Enligt vad GP erfar pågick igår en intensiv kommunikation mellan EIB och Saab. Kontakterna skulle ha gällt såväl EIB:s lån som prövningen av Vladimir Antonov som ägare och långivare.

EIB vill överhuvudtaget inte kommentera prövningarna av de finansiella pusselbitarna kring Saab.

Kinesiska bildistributören Pang Da har betalat 30 miljoner euro, cirka 275 miljoner kronor, som en förskottsbetalning på 1 300 bilar. Efter närmare granskning av Saab finns löfte om ytterligare förskottsbetalning på 15 miljoner euro för 650 bilar.

Pang Da vill i nästa steg bli aktieägare i Spyker Cars, som inom kort byter namn till Swedish Automobile N.V., och är beredd att satsa 65 miljoner euro för en ägarandel på 24 procent. Inträdet som ägare kräver tillstånd från EIB, Riksgälden, regeringen och GM.

Pang Da undersöker möjligheten att starta produktion av Saab-bilar i Kina. För det krävs tillstånd från kinesiska myndigheter.

Europeiska investeringsbanken (EIB) sade ursprungligen ja till ett lån på 400 miljoner euro till Saab. Låneramen har därefter minskats till 280 miljoner kronor. Saab har hittills utnyttjat 217 miljoner euro och vill nu utnyttja ytterligare 29 miljoner euro.

Riksgälden har sagt ja. Regeringen, som garanterar EIB:s lån, har inte gett besked. Saab väntar nu på besked från EIB.

Ryske finansmannen Vladimir Antonov vill via Convers Group bli delägare i Saab och är beredd att satsa upp till 100 miljoner euro i aktiekapital. Han vill dessutom kunna bli långivare till Saab, vilket inte går i dag. EIB prövar ansökan om aktieägare och långivare.

Även Saabs tidigare ägare GM och svenska regeringen ska säga sitt om Antonov. Hittills har Riksgälden god- känt Antonov som ägare och långivare. Regeringens besked är att man säger ja om EIB och GM först godkänner Antonov.

Investmentbolaget Gemini har lånat ut 30 miljoner euro till Saab. Säkerheten finns i Saabs fastigheter. Ägarna till Gemini ingår i Vladimir Antonovs ”vänkrets”

Pang Da och Saabs ägare Spyker Cars, som snart byter namn till Swedish Automobile, skrev en avsiktsförklaring den 16 maj.

Pang Da har betalat 30 miljoner euro (270 miljoner kronor) för att få sälja cirka 1300 Saabar i Kina.

Efter fredagens besök i Trollhättan avgör Pang Da om de köper ytterligare cirka 650 bilar för 15 miljoner euro (135 miljoner kronor). Betalning görs då i mitten av juni.

Pang Da vill investera 65 miljoner euro (580 miljoner kronor) mot en 24-procentig ägarandel.

Målet är att också skapa ett samarbetsbolag för att sälja Saabar i Kina, och att tillsammans med en tredje part, en kinesisk biltillverkare, starta produktion av Saab i landet.

Allt utom försäljningen av bilar kräver godkännanden från GM, EIB samt kinesiska och svenska staten. (TT)

ANNONS