Rekordvinst för Volvo Cars

Volvo Cars rapporterade på torsdagsmorgonen en vinst på 14,1 miljarder kronor, en ökning på nästan 28 procent jämfört med ifjol.
Under 2017 sålde Volvo rekordmånga bilar: 571 577 stycken.

ANNONS
|

Omsättningen ökade med 17 procent, till 210 miljarder kronor, och rörelsemarginalen förbättrades till 6,7 procent.

– Vi hade ett riktigt bra år och det är ett resultat vi är nöjda med, säger Håkan Samuelsson under en presskonferens.

Värt att notera är att Volvos försäljning i Kina ökat med hela 26 procent, som nu är företagets största marknad. Företagets vd Håkan Samuelsson tycker också att Volvo Cars har tagit stora steg när det kommer till att förädla bilmodellerna.

– Vi hade ett rekordår när det kommer till försäljning, som ökade med sju procent. Men våra intäkter ökade med 17 procent. Det är ett tecken på att vi når den premiumkänlsa vi vill ha, säger Samuelsson.

ANNONS

Tar större del av kakan

Att Volvo har tagit steg mot att bli ett mer exklusivt bilmärke märks i rapporten, både när det kommer till försäljningen och när det kommer till tillväxten i Kina.

– Det är en förändring av mixen, att man säljer fler bilar som är lite dyrare. Det där är jätteviktigt för marknaden i Kina, där jag skulle säga att det finns två segment som har störst betydelse. Dels lite mer exklusiva sedanbilar, där Volvo har S90, men också mindre suvar, där det är XC60 och XC40 som konkurrerar, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.

Vilka är de största utmaningarna framöver?

– Volvo är inne i en intensiv lanseringsfas, där de kommer med nya modeller, samtidigt som det finns en ökad efterfrågan. Det blir ju en utmaning att möta den, samtidigt så tycker jag att de gör väldigt bra ifrån sig.

Att försäljningen har ökat med sju procent beror inte bara på att människor generellt köper fler och fler bilar. Utan Volvo slår sig in och tar allt större delar av den totala kakan.

– Jag håller med om synen på den underliggande bilmarknaden. Europa ser fortsatt bra ut. Nordamerika är jag inte så orolig för, även om det inte är så mycket tillväxt där. Och Kina förväntas växa lite grann. Men global bilproduktion är på aggregerad nivå är tillbaka på en historiskt normal tillväxtnivå, en till två procent ungefär. I Volvos fall handlar det mer om att ta marknadsandelar i befintliga nischer, säger Hampus Engellau.

ANNONS

Elektrifieringen blir en framtidsnyckel

Under presentationen av rapporten lyfte Volvos vd också fram Göteborg som en särskilt stark del av bolaget.

– En höjdpunkt under året var fabriken i Torslanda, där vi har investerat mycket för att öka kapaciteten. För första gången har vi en produktionshastighet som är 300 000 bilar om året. Vi utnyttjar fabriken på ett väldigt bra sätt, säger Samuelsson.

Framöver väntar dock stora förändringar, där framför allt drivlinorna och den självkörande tekniken kommer att vara områden där Volvo måste utvecklas.

– Vi har varit väldigt tydliga med att alla bilar ska vara eldrivna eller hybrider under 2019. Det är ett nödvändig utvecklingsarbete, säger han.

ANNONS