Den som köper en bil med höga koldioxidutsläpp efter 2018 ska betala mer i fordonskatt, förelår en ny utredning. Arkivbild.
Den som köper en bil med höga koldioxidutsläpp efter 2018 ska betala mer i fordonskatt, förelår en ny utredning. Arkivbild.

Rejält höjda fordonsskatter på gång

Merkostnader på över 15 000 kronor per år kan bli verklighet för klimatskadliga bilar. En ny utredning vill att nya bilar med höga utsläpp av koldioxid ska beskattas högre.

ANNONS
|

- Det rör sig om ganska höga kostnader. Men tanken med systemet är ju att få människor att köpa miljövänligare bilar, säger utredaren Petter Classon.

Skatten blir 80 kronor per gram koldioxid vid utsläpp över 95 gram per kilometer. Detta innebär många tusenlappar i skatt för bilar med utsläpp i storleksordningen 200–300 gram per kilometer.

Fast Classon påpekar att merparten inte har sådana bilar. I genomsnitt kommer fordonsskatten för nya bensindrivna personbilar att öka från 800 kronor till 3050 kronor per år under de tre första åren, därefter sänks skatten påtagligt.

- Enligt ekonomerna blir effekterna större om kostnaden är högre i början. Människor tänker ganska kortsiktigt, säger Classon.

Utredningen föreslår samtidigt att den som väljer en miljöbil belönas med kraftiga bonusar.

Den som införskaffar en bil som inte släpper ut någon koldioxid alls – i praktiken en elbil – får en bonus på 60000 kronor.

ANNONS

Om bilen släpper ut högst 35 gram koldioxid per kilometer blir bonusen 45000 kronor, och om bilen släpper ut 35–50 gram får man 35000 kronor.

Enligt betänkandet, som på fredagen lämnades till regeringen, ska systemet införas 2018 för nya personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar.

På branschorganisationen Bil Sweden är man kritisk till förslaget.

- Det är inte människor som kör Ferrari och Lamborghini som drabbas. De har gjort sitt val och har råd med skattehöjningar. Men för tjänstebilarna kan kostnaderna komma att skjuta i höjden på ett negativt sätt, säger organisationens vd Bertil Moldén.

Han anser att ett trovärdigt system måste bygga på att morot och piska, bonusar och straffsatser, är lika stora.

- Det här förslaget är kraftigt överfinansierat de första fem åren, med ungefär tio miljarder kronor. Det innebär ytterligare en i raden av alla omotiverade skatteökningar på bilismen, säger han.

Vad det nya systemet skulle innebära för bilproducenter som tillverkar stora bilar, är oklart. Volvo Cars ville på fredagen inte kommentera förslaget.

Klimat- och miljöminister Åsa Romson (MP) säger i en skriftlig kommentar till förslaget att det är ett "viktigt steg för att ställa om transportsektorn".

Hon påpekar att ytterligare utredningar är på gång, om vägslitageavgifter och flygskatter.

"Det är framför allt i transportsektorn som stärkta insatser nu behövs. En fossilfri fordonsflotta är en prioriterad fråga för regeringen".

Fakta: Fordonsskatt

Sverige har i dag två system för fordonsbeskattning. Nya bilar beskattas utifrån bilarnas koldioxidutsläpp, äldre bilar beskattas utifrån fordonets vikt.

Det nya förslaget innebär delvis förändrade regler för nya lättare fordon, det vill säga personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar. Fordon med inga eller små utsläpp premieras genom en bonus vid inköpet. Bonusen blir 35000–60000 kronor beroende på utsläppsnivå.

Fordon med högre utsläpp blir i stället straffbeskattade. För bensin- och dieselfordon höjs i genomsnitt fordonsskatten från 800 till 3050 kronor de tre första åren efter inköpet. Men om bilens koldioxidutsläpp är höga kan skattesatsen bli betydligt högre än så.

Systemet är tänkt att införas 2018.

Källa: Regeringskansliet

ANNONS