Politiska budskap i Super Bowl-reklam

Bostadsuthyrningssajten Airbnb kom med ett politiskt budskap i sin tv-reklam under Super Bowl, och hyllade mångkultur med hashtagen #WeAccept.

ANNONS
|

I vanliga fall brukar öppet politisk reklam under Super Bowl inte tas emot väl, och budskapet från Airbnb kom mitt i en livlig debatt, efter president Donald Trumps dekret om inreseförbud för människor från sju i huvudsak muslimska länder.

Den 30 sekunder långa Airbnb-reklamen visar ansikten på människor av olika raser, kön och åldrar med en text som lyder: "Det spelar ingen roll vem du är, var du kommer ifrån, vem du älskar eller vem du tillber, vi hör ihop".

Airbnb:s grundare Brian Chesky meddelar på Twitter att företaget kommer att donera 4 miljoner dollar under fyra år till en internationell flyktingorganisation.

ANNONS

Reklamsnutten var en av många som talade för tolerans och multikulturalism.

Byggvaruhuset 85 Lumbers reklam visade en mor och en dotter som tog sig genom en öken för att nå USA. Där fanns en uppmaning till tittare att se resten av reklamen på nätet, där en fem minuter lång version av filmen visas. I den når de två fram till en mur som inte går att komma över.

Super Bowl är den tv-sändning som har flest tittare i USA. Fler än 110 miljoner väntades titta i år.

ANNONS