Plattan i mattan för elbussar i Kina

Avgasfria bussar börjar komma så smått i Europa. Men vi ligger långt efter Kina. I mångmiljonstaden Shenzhen ska samtliga 15 000 bussar vara helt eldrivna innan året är slut.

ANNONS
|

Världens folkrikaste land har redan ett stort försprång. Vid årsskiftet 2015-2016 fanns 98 procent av världens batteridrivna bussar i Kina, skriver branschbloggen EV Sales med hänvisning till kinesiska medier.

Och målen fortsätter att vara högt satta. Shenzhen köper batteribussar i rasande fart, med målsättningen att inga bussar med avgasrör ska finnas kvar vid 2017 års slut.

Shenzhen är en framtidssymbol i Kina, efter det att det lilla samhället i Hongkongs skugga för knappt 40 år sedan fick status som SEZ (ekonomisk specialzon). Sedan dess har staden vuxit från 30000 till över tio miljoner invånare.

ANNONS

Totalt 15000 elbussar i Shenzhen kan jämföras med staden som beskrivs som mest ambitiös i Europa, London. Där är man stolt över att nu ha 50 batteribussar i trafik. De anses dock redan ha haft positiva effekter. Bland annat är de flesta bussar på berömda Oxford Street avgasfria, vilket enligt tidningen Time Out har bidragit till att luftföroreningarna minskat med en tredjedel på ett år.

ANNONS