- Huvudsyftet är att skapa diskussion och öka medvetenheten om Mario. Så allt snack, inklusive kritiken mot prissättningen, det är precis vad Nintendo vill ha, säger Hideki Yasuda vid Ace Research Institute.
En talesperson för Nintendo säger till Reuters att bolaget vill få många som möjligt att "interagera med våra karaktärer i mobilen", för att i slutändan skapa samordningsvinster med konsolverksamheten. Tv-spelsjätten lanserar i vår den nya spelkonsolen Nintendo Switch, en sorts hybrid mellan en bärbar och stationär konsol.
Satte rekord
Även om sommarens spelsuccé Pokémon Go är baserat på Nintendos "fickmonster" så är Super Mario Run bolagets första helt egna mobilspel.
Spelet är gratis att ladda ned, och när det släpptes i Apples app-butik den 15 december sattes nytt nedladdningsrekord: På bara fyra dagar laddades spelet ned över 40 miljoner gånger. Som jämförelse laddades Pokémon Go ned 25 miljoner gånger på elva dagar.
Men den som vill få tillgång till den fulla versionen av Super Mario Run måste betala cirka 10 dollar (i Sverige 109 kronor). En alldeles för hög engångskostnad, verkar många tycka.
- Vi ser att bara omkring åtta procent av dem som provar spelet faktiskt köper det, säger Spencer Gabriel, analytiker på Sensor Tower.
Dåliga recensioner
Kostnaden har också lett till ilska – och negativa recensioner. I Apples japanska App store har spelet fått snittbetyget 2,5 av 5, baserat på 1095 recensioner.
"Det här är en betalapp förklädd till en gratisapp", klagar recensenten "Racing Game Guy", och tillägger: "Du måste betala efter att ha spelat i tio minuter."
Nintendos aktie har nu fallit med 13 procent sedan lanseringen. Men analytiker tonar ned aktiemarknadens besvikelse och blickar i stället framåt:
- Vi behöver nu se vilken effekt Super Mario Run får på försäljningen av konsolspel, säger Masayuki Otani vid Japan Securities.
Fakta: Nintendo
Nintendo är ett japanskt hemelektronikföretag som fick sitt stora genombrott på tv-spelsmarknaden under 1980-talet, då konsolen Nintendo Entertainment System (NES) lanserades.
Några av Nintendos mest kända karaktärer är "fickmonstren" Pokémon och figurerna i spelserierna Super Mario och The Legend of Zelda.
Nintendo omsatte under förra räkenskapsåret, som sträckte sig till och med mars 2016, 504 miljarder yen (cirka 39 miljarder kronor).
Rörelsevinsten uppgick till cirka 33 miljarder yen och nettovinsten till 17 miljarder yen.
Källa: Nintendo