Ny vd ska fixa Stampens digitala affär

ANNONS
|

De två bolagen Stampen Local Media, där bland andra GP och flera andra västkusttidningar ingår, och Stampen Media Partner, med digitalproduktion som fokus, slås ihop till ett affärsområde: Stampen Media. Ny vd blir Johanna Öberg som tillträdde som ny vd för Stampen Media Partner så sent som i januari i år.

Johanna Öberg har 15 år i mediebranschen bakom sig och har arbetat inom MTG och i Kinneviksgruppen. Hon var global säljdirektör på Metro International med ansvar för säljchefer i Asien, Europa och Latinamerika. Innan hon började på Stampen Media Partner startade hon Metro i Puerto Rico.

I arbetet med Metro träffade hon också Martin Alsander, vd för moderkoncernen Stampen Media Group. Han beskriver det gångna Stampen-året som en storstädning och ommöblering.

ANNONS

- I dag har vi ett stabilt finansiellt läge och tydligare inriktning, men utmaningarna på mediemarknaden tar inte slut bara för att vi är starkare ekonomiskt. Vi måste rusta organisationen för att bli mer snabbfotade, få större genomförandekraft och ett ökat kommersiellt fokus, säger Martin Alsander.

Sammanslagningen av de två bolagen till Stampen Media är Martin Alsanders och ledningens sätt att möta framtiden. Johanna Öberg har han beskrivit som en av Mediesveriges bästa chefer.

- Johanna Öbergs kompetens och personlighet passar perfekt för att leda medieverksamheten, hon är både kommersiell och förändringsbenägen med lång erfarenhet av branschen, säger Martin Alsander.

Johanna Öberg är 39 år och ursprungligen från Värmland.

- Jag växte upp med Nya Wermlands-Tidningen. Den lokala förankringen är så otroligt viktig, där har vi vår trovärdighet och styrka. Men vi kan i kraft av den styrkan också skapa en massa andra kringprodukter.

Varför kommer du att lyckas att tjäna pengar digitalt?

- Om man skapar en struktur där man på riktigt får till ett kunskapsöverförande mellan Stampens olika bolag kan vi skapa bättre och bredare produkter åt fler annonsörer. Jag har en lång erfarenhet av försäljning och utveckling av digitala medier. Det måste vi bli ännu bättre på. Man kan alltid bli bättre.

ANNONS

Vad menar du med bättre och bredare produkter?

- Vår bas är god kvalitativ journalistik. Hur kan vi skapa ett ekosystem med kringprodukter som både våra läsare och annonsörer är beredda att betala för. Det kan vara alla möjliga produkter, tydligt nischade för vissa intresseområden, men även vara nya medieslag som webb-tv och mobil.

På GP jobbar vi ju redan så. Vad kan vi göra mer?

- Vi ska fortsätta att göra det vi gör, men ännu mer och ännu snabbare.

Nu kommer du också att leda print. Hur ser du på papperstidningen?

- Det är vår viktigaste verksamhet, i dag. Sedan vet vi inget hur morgondagen ser ut. Vi måste fortsätta att göra ett otroligt noggrant och gediget arbete. Vår printaffär är unik med den räckvidd vi har, det ska vi så klart fortsätta värna om. Men ovanpå det finns ytterligare en möjlighet där man inte är begränsad geografiskt. Jag tror att vi har jättestora tillväxtmöjligheter digitalt. Jag skulle vilja att väldigt många fler läser gp.se.

Lena Larsson som tidigare varit vd för lokalmediaverksamheten stannar i koncernledningen och kommer att ingå i styrelsen för Stampen Local Media.

- Genom att hon går in i Stampen Local Medias styrelse kan vi säkra det framgångsrika förändringsarbete hon påbörjat, avslutar Martin Alsander

ANNONS
ANNONS