Ny hamnterminal ska sätta fart på hela regionen

Mer gods ska kunna fraktas med tåg till och från Göteborg. Nu startar bygget av en ny kombiterminal på Hisingen. En viktig satsning för regionens tillväxt, enligt John Wedel på Business Region Göteborg (BRG).

ANNONS
|

I slutet av 2017 ska den befintliga kombiterminalen vid Gullbergsvass flyttas till ytterhamnarna på Hisingen för att möjliggöra bygget av Västlänken. Därför är bygget av den nya terminalen i gång nu. En kombiterminal är en omlastningspunkt där gods lastas om mellan olika transportslag som tåg, lastbil och båt.

Enligt Arvid Guthed, hamnutvecklingschef på Göteborgs hamn, innebär den nya terminalen att mer gods kommer att kunna fraktas på järnväg.

– Den kommer att ha större ytor, mer järnvägsspår och en effektivare hantering. Det här betyder en jättepotential att frakta mer gods på järnväg i stället för på lastbil, vilket minskar utsläppen och avlastar stadstrafiken, säger han.

ANNONS

GÖTEBORGS HAMN HAR länge jobbat aktivt för att mer gods ska kunna fraktas på järnväg, och redan i dag går 50 procent av alla containrar på järnväg.

– Men det har tidigare saknats en bra kombiterminal för trailers, vilket är fokus för den nya terminalen, säger Arvid Guthed.

Det nya läget på Hisingen betyder också att terminalen kommer närmare industrin, vilket har många fördelar enligt Arvid Guthed.

– Det har årligen hanterats omkring 70 000 enheter i terminalen i Gullbergsvass. Många av dessa flöden har gått till industrierna på Hisingen eller vidare till hamnen.

Det är mycket mer logiskt att anläggam terminalen dit transporterna ska än att dra in 70 000 trailers på årsbasis in till centrala stan, säger han.

JOHN WEDEL, ANSVARIG för infrastruktur och logistik på BRG, tycker att bygget av den nya terminalen är viktig för regionens tillväxt:

– Göteborg är ett logistiknav för hela Skandinavien och all form av tillväxt kräver bra infrastruktur. Kombiterminalen är en av förutsättningarna för att vi ska kunna transportera mycket gods på ett hållbart sätt.

Järnvägen är enligt John Wedel dessutom ofta ett mer pålitligt alternativ än lastbilstrafiken, som delar vägnät med privattrafikanter och riskerar förseningar på grund av rusningstrafik och köer. Att godset kommer fram i rätt tid har stor betydelse för industrin.

ANNONS

– Industrin bygger i dag upp sina logistiksystem utan lager och buffertar. Det finns inga säkerheter. Om gods blir försenat med några timmar kan produktionen stanna. Volvo är till exempel beroende av inkommande material för att kunna sätta ihop sina fordon och blir det förseningar och stopp i produktionen är det oerhört kostsamt. Även handeln är beroende av snabba och tillförlitliga transporter. Därför är det viktigt att ha en infrastruktur som klarar att transporterna kommer fram snabbt och säkert, utan fördröjningar, säger John Wedel.

ÄVEN PÅ ANDRA håll i Göteborg satsas det mycket på bättre infrastruktur just nu. Avspärrningar och byggtrafik leder visserligen till kortsiktiga störningar även för godstrafiken men i det långa loppet är fördelarna många.

– Det är klart att det blir en del störningar kortsiktigt. Man kan inte lita på att transporterna alltid kommer fram i rätt tid utan får planera på ett annat sätt. Men tanken är att det ska bli bättre på lång sikt. För godsets del har man till exempel satsat ganska mycket på att bygga ut Hamnbanan, det vill säga möjligheten att köra tågen från olika delar i Sverige, in över Hisingen och bort till hamnområdet eller i motsatt riktning, säger John Wedel.

ANNONS

Även bygget av Marieholmstunneln, som ska avlasta Tingstadstunneln, är viktigt för tillförlitligare transporter.

– Om det händer något så att det blir ett långvarigt trafikstopp i tunneln får det stora konsekvenser för industrin på Hisingen. Vi behöver fler älvöverfarter för att säkra upp, säger John Wedel.

KATHARINA HEDSTRÖM

ANNONS