Vd Mattias Bergman är på plats i Kina där Nevs första elbil nu genomgår certifieringstester. Arkivbild.
Vd Mattias Bergman är på plats i Kina där Nevs första elbil nu genomgår certifieringstester. Arkivbild.

Nevs första elbil under lupp i Kina

Nevs första elbil är färdigutvecklad och genomgår tester i både Sverige och Kina inför lanseringen nästa år.Samtidigt fortsätter fabriksbygget i Tianjin och nyrekryteringarna i Trollhättan.

ANNONS
|

Bilen har tillverkats i ett 25-tal testexemplar på fabriken i Trollhättan. De sätts först på prov av företaget i Sverige och skeppas sedan till Kina där certifieringen sker, berättar Nevs vd Mattias Bergman.

– För att få produktionstillstånd i Kina måste man visa att man har elbilsteknologin. Man ska ha femton bilar som klarar räckvidden, minst 250 kilometer, och som har uthållighet i testcykler på flera månader, säger han.

Bilarnas acceleration och förmåga att klara kyla och värme är andra faktorer som prövas.

– Vi har en bra dialog med tillståndsgivande myndigheter. Det är till stor hjälp att vi har både ägare och mycket kompetens i Kina kring det här, säger Mattias Bergman.

ANNONS

Till Trollhättan fortsätter Nevs att rekrytera ett 50-tal personer, i huvudsak ingenjörer, per månad. Fabriken byggs också om och till sommaren kommer ett hundratal bilbyggare in för att förbereda produktionen av målade karosser som inleds i höst. Fabriken i Tianjin, där slutmonteringen ska ske, väntas komma igång till våren inför lanseringen på den kinesiska marknaden nästa år.

Efter första elbilen väntar fyra nya modeller, med en i grunden ny arkitektur, för lansering 2019. De bilarna ska även produceras i Trollhättan för den svenska marknaden.

En hel del tidigare medarbetare från Saab Automobile är anställda eller på ingång till Nevs i Trollhättan. Men det kommer folk från många håll.

– Framför allt inom el- och batteriteknologin är det många som inte kommer från Sverige. Vi har tretton kinesiska medarbetare och de blir fler och fler. De behövs på alla avdelningar för dialogens skull, säger Mattias Bergman.

***

Fakta: Nevs

Nevs köpte 2012 huvuddelen av Saab Automobiles konkursbo, rekonstruerades 2014-15 och nådde en ackordsuppgörelse med skuldavskrivningar på drygt 300 miljoner kronor.

Huvudägare är bolaget NME, som ägs av svensk-kinesen Kai Johan Jiang. Kinesiska staden Tianjin och det kinesiska IT-företaget SRIT är också delägare.

Under 2015-16 har flera stora avtal och samarbeten med kinesiska företag presenterats: Utveckling ihop med fordonsjätten Dongfeng, 150000 elbilar till Panda New Energy, 20000 fordon i samarbete med rymdteknikbolaget Huateng och delägarskap i transportbiltillverkaren New Long Ma.

ANNONS

Nevs (National Electric Vehicle Sweden) har för närvarande cirka 700 anställda i Trollhättan.

ANNONS