Mobiler utmaning för resebolagen

ANNONS
|

Claes Eriksson, Googles chef för resebranschen, ser en hisnande framtid där vi väljer olika digitala kanaler beroende på vilket stadium vi är inför semestern. Han tror att resebutiken kommer att finnas kvar men med en annorlunda roll i framtiden.

Det budskapet levererade han till branschfolk på Tur-mässan i Göteborg på torsdagen.

- På Turmässan pratar jag om hur köpprocessen har förändrats under de senaste åren och hur det kommer att se ut i framtiden med smartphones, läsplattor och massor av olika typer av datorer och även tv-apparater. Allt det här kommer att påverka oss när vi konsumerar.

Den sista veckan i december förra året så kom 22 procent av alla sökningar på semesterrelaterade ord från smartphones.

ANNONS

- Det ger oss kvitto på vad vi visste skulle hända. Vi sa till våra kunder innan jul, att på julafton och framåt får ni mycket mer trafik från mobila enheter. Många får en enhet i julklapp och resebranschen tar fart på juldagen.

Att kunderna kan komma från så många olika kanaler är en utmaning för branschen, säger Claes Eriksson.

- Utvecklingen går väldigt snabbt. Frågan är hur reseföretagen ska kommunicera med kunderna på bästa sättet.

Om vi söker på här och nu information, som när bussen går, är det mobilen som gäller. Med SJ så finns lite större framförhållning.

- Men det gäller för företagen att ta tillvara på sina kunder oberoende av kanal. Det har inte många företag inte förstått tyvärr.

Företagen jobbar fortfarande enligt gamla modeller, säljavdelningen för sig och butiken för sig. Det gäller även resebranschen.

- Tekniken och konsumenterna utvecklas snabbare än företagen.

Claes Eriksson tror inte att det nödvändigtvis är mobilen eller läsplattan som kommer att dominera i framtiden.

- Vi kommer att använda den enhet som passar bäst för det ögonblicket vi befinner oss i. Sitter vi på jobbet kommer vi att använda datorn. Ligger i soffan på kvällen blir det plattan eller telefonen beroende på vad vi ska göra.

ANNONS

Google.se har mellan 30-35 miljoner sökningar varje dag.

- Vårt jobb är att lära ut hur konsumenterna beter sig och vad de är ute efter när de surfar på de olika enheterna. Vi får signaler hela tiden på vad användarna vill ha.

Han tror att den traditionella resebyrån kommer att ha en funktion även i framtiden.

- Vi kommer att få två olika läger. För den lätta en flygresa till London går vi inte in i butiken men för den lite mer komplicerade med hyrbil, barnklubb, hotell och flyg. Butikerna blir mer som konsulter.

ANNONS