Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Gun Björkman, drabbad av miljonlotteriet.

Miljonlotteriet blev mardröm för Gun, 80

Gun Björkman, 80, från Göteborg, blev uppringd av en säljare från Miljonlotteriet. Det blev början på en lång svår process. Till sist trodde hon att det stod en "utmätargubbe" vid dörren så fort någon ringde på.  Så här berättar för GP:s konsumentredaktion:


"I våras blev jag uppringd av en försäljare från Miljonlotteriet. Jag hade aldrig köpt deras lotter förut. Han pratade väldigt mycket och han sa bland annat att "det område som du bor i är prioriterat". Det lät som att det skulle regna pengar över kvarteren här.

Jag blev trött på honom. Men jag ville inte vara oartig så jag bad honom att skicka information så skulle jag höra av mig.

Det kom mycket riktigt ett brev. Jag ringde upp direkt, jag tror det var nästa dag, och sa att jag inte ville köpa några lotter. Men strax efteråt började det komma fakturor. Först en räkning på 255 kronor och sedan en påminnelse med extra avgift, det blev 305 kronor.

Ett tag senare kom en ny räkning på samma belopp och därefter en påminnelse. Dessutom kom ett annat kuvert från Miljonlotteriet. Då var jag så trött på dem att jag rev sönder och slängde det.

Jag har ringt dem flera gånger. De säger: "Vi har ett telefonsamtal som vi kan spela upp för dig". Men jag har inte hört det. Det måste göras med dator och det har jag ingen. Det verkar konstigt för jag aldrig har sagt att jag vill ha deras lotter. Varför spelade de inte in när jag ringde upp dem och tackade nej?

En gång var de riktigt otrevliga och ropade: "Du har ju fått lotter!" Jag vet inte vad det var i kuvertet jag slängde, men om de skickar mig någonting jag aldrig har beställt är det faktiskt inte mitt ansvar.

För några veckor sedan kom det brev från en inkassofirma. Nu hade beloppet stigit till 491 kronor. Det stod att det kunde bli utmätning om jag inte betalade. Jag har grunnat på det väldigt mycket. Vad ska de ta, ska de ta mina tavlor?

Jag har kollat runt lite och förstår att jag borde ha bestridit räkningarna skriftligt i stället för att bara ringa. Det var ett misstag. Men man kan ju inte veta i alla situationer hur man ska bete sig. Jag är 80 år och har aldrig haft en betalningsanmärkning i hela mitt liv.

I dag är jag urförbannad. Har de verkligen rätt att göra på det här viset? Jag har ju inte bett dem skicka något!

Samtidigt känns det sorgligt. Så fort det ringer på dörren tror jag att det är utmätargubben.

Det jag har lärt mig på den här historien är att alltid ta skriftligt på allting."

   

Åsa Fredriksson, kommunikationschef på Miljonlotteriet, svarar:

- Gun Björkmans prenumeration startade 27 mars. Det finns en ljudfil som jag har lyssnat till. Sedan fick hon ett bekräftelsebrev med tydlig information om vad hon beställt och att lotterna måste returneras om hon ångrade sig.

- Vi har en samtalslogg på alla samtal. Efter den första kontakten finns det inget samtal från henne förrän 21 maj. Då sades prenumerationen upp. Hade hon hört av sig tidigare hade vi skrivit av fakturan. Men vid den tidpunkten hade Gun Björkman redan fått två paket lotter till ett värde av 240 kronor som vi ville ha betalt för.

- Vi har brustit på en punkt. När en kund ifrågasätter en beställning ska vi ta fram ljudfilen från säljsamtalet och ringa upp kunden inom en vecka. Det har vi inte gjort i det här fallet. Därför har vi bestämt oss för att avskriva kravet. Vi är självklart ledsna för det som inträffat.

- Vill du höra ljudfilen?

Ja tack.

(Slutet av säljsamtalet med den så kallade accepten, där kunden anses ingå ett avtal, spelas upp.)

På inspelningen hör vi att Gun Björkman frågar: "Men jag har inte bundit mig för att köpa något nu?". Säljaren svarar: "Du har inte bundit dig för något alls." Sedan börjar han prata fort, det är svårt att uppfatta vad som sägs, därefter säger han att om hon vill avsluta är det bara att höra av sig. I mina öron är detta inte ett tydligt köpavtal.

- Det kan vara så att hon inte uppfattade det som att hon tackade ja. Men hade hon hört av sig tidigare hade det löst sig.

Sedan 2011 har ni fått 160 anmälningar till Konsumentverket – är det bra siffror för ett folkrörelseägt företag?

- Det är inte bra siffror för något företag. Vi använder telefonförsäljning liksom våra konkurrenter och det kan tyvärr bli missuppfattningar. För några år sedan hade vi många anmälningar till Konsumentverket. Nu har vi infört gedigna rutiner, vi certifierar våra säljare och vid missuppfattningar friar vi hellre än fäller. Vi är det enda lotteriet som har ett kundombud. Anmälningarna har halverats det senaste året.

Fotnot: Gun Björkman vidhåller att hon kontaktade Miljonlotteriet strax efter att hon fick det första brevet – inte närmare två månader senare.

  

FAKTA: Telefonförsäljning

En sjättedel av alla anmärkningar till Konsumentverket gäller telefonförsäljning. Av dessa handlar nästan hälften om så kallad negativ avtalsbindning, att man blir pådyvlad produkter utan att ha tackat ja.

96 procent av svenskarna är negativa till säljsamtal från företag som de inte redan är kunder hos.

En statlig utredning föreslog nyligen att skriftlig bekräftelse ska krävas vid telefonförsäljning. Kunden ska få ett brev, mejl eller sms och fullfölja köpet genom att svara på meddelandet. Liknande regler finns i bland annat Norge och Nederländerna.

Källa: SOU 2015:61

  

FAKTA: Miljonlotteriet

Ägs av nykterhetsorganisationen IOGT-NTO och står för en stor del av dess intäkter.

I fjol gav lotteriet cirka 120 miljoner kronor till rörelsen.

Mest läst