Ökad jämställdhet bakom ratten kan leda till säkrare vägar. Arkivbild.
Ökad jämställdhet bakom ratten kan leda till säkrare vägar. Arkivbild.

Man bakom ratten – ett arv från förr

Vem hamnar egentligen bakom ratten när svenska par ska ut och köra? I åtta av tio par blir det mannen – ett arv från förr då det oftast var pappan som körde under uppväxten. Men faktum är att vägarna vore säkrare om fler kvinnor körde, anser trafikexperter.

ANNONS
|

Endast 17 procent av svenska par delar helt lika på körandet, visar en Sifoundersökning. I så många som åtta av tio par är det i stort alltid samma person som kör, oftast mannen. Ett beteende som oftast går i arv. 72 procent av de tillfrågade uppgav att det var pappan som körde när de växte upp.

Enligt Monica Green (S), suppleant i riksdagens trafikutskott och ordförande för Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) , kan ett mer jämlikt körmönster även bidra till ökad trafiksäkerhet.

- Kvinnor är bättre på att köra bil, de är mer uppmärksamma och försiktiga. Det är också viktigt för hennes frihet att fortsätta köra bil och inte överlämna det till mannen när de kommer upp i åldrarna, säger hon till TT.

ANNONS

Växla förare

Förare som delar på bilkörningen blir mer erfarna, vilket i sig minskar olycksrisken. När båda är säkra bakom ratten är det lättare att växla förare vid långkörningar och vid sjukdom behöver inte bilen stå och skrota i garaget, anser Monica Green.

Att kvinnor kör säkrare än män tycker 41 procent av deltagarna i undersökningen. En bild som även bekräftas av olyckstatistiken. I dödsolyckor är män inblandade i 75 procent av fallen. Olyckor där män är inblandade är både allvarligare och sker vid högre hastigheter, enligt Hans-Yngve Berg, analytiker på Transportstyrelsen.

Bättre med fler kvinnor

En av förklaringarna är att män ofta överskattar sin körförmåga, medan kvinnor underskattar sin. Självsäkerheten tar sig ofta uttryck i ökat risktagande.

- Man kör lite fortare, lite närmare. När det då händer något har man sämre chanser att klara av det, säger Hans-Yngve Berg och tillägger:

- Kvinnor har en annan syn på bilkörningen. Det är inte ett verktyg för att visa hur duktig man är, utan mer ett praktiskt transportmedel. Det skulle vara bättre om det var fler kvinnor ute på vägarna. Då skulle ett säkert system bli säkrare.

ANNONS

NTF har tillsammans med bilföretaget Ford, försäkringsbolagen IF och Folksam med flera startat ett initiativ för att öka jämställdheten bakom ratten.

Fakta: Bilkörande

• 17 procent av svenska par delar lika på körandet.

• I 8 av 10 par kör den ena personen mer än den andra

• 79 procent av männen säger att de oftast sätter sig bakom ratten.

• 36 procent av kvinnorna säger att de oftast sätter sig bakom ratten.

• 41 procent av svenskarna anser att kvinnor kör bättre än män (10 procent svarar att män kör säkrare).

Undersökningen utfördes av Sifo. Omkring 1000 deltagare svarade på frågor om sina körvanor.

ANNONS