Många företag saknar sociala medier-policy

ANNONS
|

Bara sju procent av svenska företag har en policy för hur medarbetarna får använda sociala medier, enligt en global undersökning från bemanningsföretaget Manpower. Ikea är ett av de företag som saknar en skriftlig policy, och där är man inte orolig för vad de anställda twittrar eller facebookar om.

- Vi pratar så mycket om värderingar, och om respekt för andra, inom Ikea. Vi litar på att våra medarbetare har lika gott omdöme vid fikabordet som i sociala medier, säger Ylva Magnusson, presskontakt för Ikea Sverige.

Hon känner inte till hur aktiva Ikeas anställda är på nätet, men säger att bland de 6000 anställda finns säkert flera som bloggar.

ANNONS

- Då får man förstås gärna berätta att man jobbar på Ikea. I övrigt litar vi på våra medarbetares omdömen.

Göteborgs stad är arbetsgivare för 48 000 personer. I mars i år kom kommunikationsenheten med råd för hur myndigheten och dess medarbetare ska agera i sociala medier. Dokumentet togs fram eftersom allt fler frågade efter råd om hur man skulle förhålla sig.

- Sociala medier erbjuder väldigt många möjligheter, men med det kommer också ett ansvar. Vi erbjuds nya kanaler, men det viktiga är innehållet och dialogen, inte kanalen i sig, säger Ulrika Blennius, kommunikationschef för Göteborgs stad.

Råden handlar framför allt om hur medarbetare som företräder Göteborgs stad i deras officiella kanaler ska bete sig. De ska ha ett uttalat mandat att ägna sig åt sociala medier på arbetstid. Men hur man agerar i sociala medier som privatperson måste avgöras i varje enskilt fall, tror Ulrika Blennius.

- Det måste vara en diskussion mellan den personen och den närmaste chefen. Men det är ju samma sak om du till exempel skriver en insändare i GP. Då vet du ju om du gör det i rollen som verksamhetschef i en stadsdelsförvaltning eller som privatperson. Det här är samma sätt att arbeta på.

ANNONS

Hon tror inte att det är svårt för anställda att dra gränsen mellan yrkesroll och privatliv.

- Det kan man i allmänhet redan. Om du träffar en rektor i fem minuter i snabbköpet hemma, eller om man stöter på varandra på Twitter - det är exakt samma sak. Det är alltid upp till dig själv att bedöma om diskussionen sker i din yrkesroll eller som privatperson, säger hon.

Manpower rekommenderar företag att skaffa policies för användningen av sociala medier, för personalens skull.

- Annars vet de inte riktigt hur de ska hantera det. Sociala medier har ju också sina fördelar. Marknadsmässigt kan man komma ganska långt om man har personer som vet hur man använder det, som trivs på företaget och som kommunicerar det utåt, säger Hans Makander, informationschef på Manpower Sverige.

ANNONS