Ulf Smith, huvudägare i Skandinaviska Jernbanor, På Blå tåget serveras allt på riktigt porslin, tunga bestick och vita dukar.
Ulf Smith, huvudägare i Skandinaviska Jernbanor, På Blå tåget serveras allt på riktigt porslin, tunga bestick och vita dukar.

Lyx och budget i framtidens tåg

ANNONS
|

SJ har dragit in uppehåll för att korta restiderna mellan Göteborg och Stockholm och planerar att pressa in fler stolar i snabbtågen. MTR Express börjar 21 mars konkurrera med SJ med nya tåg och låga biljettpriser.

Men Skandinaviska Jernbanor, med Ulf Smith som huvudägare, satsar på gamla vagnar, gott om plats och tid för trerättersmenyn i restaurangvagnen eller en drink eller två till ackompanjemang av pianomusik i barvagnen.

Vid avgång och ankomst brukar det ljuda om ett antal säckpipor i Göteborg och en sextett tjänstlediga militärmusiker med Svea Lingardes uniformer i Stockholm.

- Musiken är en viktig del av resan, säger Smith.

ANNONS

Företaget kör sedan drygt tre år Blå tåget mellan Göteborg och Stockholm, upp på förmiddagen och ner på eftermiddagen, fem dagar i veckan.

Från början var det restaurangvagn och barvagn och några förstaklassvagnar. Men sedan dess har andraklassvagnarna blivit fler och Smith har planer på att införa tredjeklassvagnar.

- Vi fick inte bolaget att gå runt med enbart första klass, säger Smith. Det behövs många resenärer för att täcka kostnaderna för personal och de allt högre banavgifterna.

Blå tåget började som en usel affär och första året fick företaget med 15 miljoner kronor i förlust. Andra året var förlusten nio miljoner och förra året slutade med en liten men dock vinst.

- Resenärerna kom när vi införde andra klass och sänkte biljettpriserna, säger Smith.

Skandinaviska Jernbanor och Blå tåget har gott om två saker; vagnar och personal. Smith har, eller kanske snarare hade, gott om pengar.

Han är inte speciellt pigg på att prata om hur han tjänat sina miljoner men det har främst handlat om shipping.

62-årige Smith är uppvuxen i Almedal men bor numera i Norge och Schweiz. Företagets vd Mons Bolin bor i England.

Hur han hanterat de stora förlusterna är inte heller något han vill prata om.

ANNONS

- Min hustru brukar ta upp ämnet vid söndagsmiddagarna, säger han men låter inte så bekymrad.

När Blå tåget fredag–söndag består av 10–13 vagnar servas resenärerna av nio personer; en lokförare, två tågmästare, två bartendrar, en hovmästare, en servitör, en kock och en hjälpreda i köket.

På den före detta SJ-verkstaden i Uddevalla jobbar ett tiotal personer med att rusta upp och underhålla vagnarma Smith köper in.

- Vi handtvättar alla vagnar utvändigt varje vecka, säger Smith. Allt skall vara skinande rent både inne och ute.

Hur många vagnar Skandinaviska Jernbanor äger är lite oklart, Smith är inte riktigt säker. Men det är nog 70, kanske fler.

De flesta vagnarna är svenska, byggda på 60-talet. Men bar- och restaurangvagnarna är tyska och de senaste förvärven är 21 norska sittvagnar.

- Vi skall måla om dem utvändigt och klä stolarna i våra färger, säger Smith. De blir utmärkta tredjeklassvagnar, vi kommer att erbjuda riktligt låga priser.

Problemet för Skandinaviska Jernbanor och Ulf Smith är att Trafikverket inte tillåter fler än 13 vagnar i tågen mellan Göteborg och Stockholm.

Han hade gärna kört lite långsammare för att resenärerna skulle hinna njuta av mat och vin.

- Men skulle vi köra saktare hindrar vi snabbtågen och det får vi inte, säger Smith.

ANNONS

Skandinaviska Jernbanor planerade ett andra tågpar mellan Stockholm och Göteborg, ner på förmiddagen och upp på eftermiddagen, men MTR:s storsatsning på snabbtåg har gjort att Smith, åtminstone för tillfället, tänkt om.

- Det är bättre att köra en karusell med vinst än två med förlust, säger han.

I stället siktar Smith på en svensk kopia av Orientexpressen, ett lyxtåg från Malmö till Narvik via Göteborg och Stockholm.

- Orientexpressen är alltid en förebild, säger Smith som åkte mellan London och Venedig i somras och som håller på att utveckla samarbetet med Belmond, företaget bakom det som i dag heter Venice-Simplon Orient Express.

Orientexpressen körs numera mellan Calais och Venedig med anslutning från London. Tåget består av gamla Orientexpressvagnar från 1920-talet, omsorgsfullt restaurerade. En enkelbiljett kostar minst 25000 kronor.

Fem lyxiga sovvagnar med plats för 100 personer, en högklassig restaurangvagn, en barvagn och ett par förstaklassvagnar att sitta i under dagarna; det kan bli Polarexpressen 2016.

- Det vore väl ett bra koncept, säger Smith.

Vad biljetterna kommer att kosta är synnerligen oklart. Men de lär inte bli billiga.

Ulf Smith, nyss fyllda 62, bor i Sverige, Norge och Schweiz. Han har tjänat sina miljoner på att köpa biligt och sälja dyrt.

ANNONS

Läs också: Nostalgitripp på spåret

ANNONS