Det var i oktober som nöjesfältet gick ut med annonser och affischer där två barn var sminkade så att ena ansiktshalvan såg ut som en zombie eller vampyr. Det var reklam för halloweenfirandet på Liseberg.
- Våra barn är livrädda för Liseberg nu och vill inte gå dit, sa en förälder till GP.
- Stötande och skrämmande. Barnen framställs som att de har blivit slagna och misshandlade, skrev en privatperson som anmälde saken till RO.
Liseberg svarade att syftet var att väcka nyfikenhet kring ett nytt arrangemang och att reklamen var "glad och lite skrämmande precis som halloween ska vara".
RO:s opinionsnämnd ger nu företaget rätt. Vanliga konsumenter, både gamla och unga, förstår sannolikt att bilderna visar en fantasi, resonerar nämnden. Dessutom ler barnen på bilderna och ser inte ut att må dåligt. "Nämnden finner därför att reklamen inte är stötande och inte heller spelar på rädsla", står det i beslutet.
För två år sedan blev Liseberg anmält för en annan kampanj som innehöll bilder på barn. Den gången visade reklamen gråtande barn som uppgavs vara ledsna för att de måste åka till Kreta eller Mallorca på sommaren. RO friade även då.
Läs mer:
Lisebergs halloweenreklam upprör