Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

LINDEX
Lindex har inte gått bra senaste året, ägaren Stockmann tänker bland annat stänga olönsamma butiker. Bild: Izabelle Nordfjell/TT

Lindex kräftgång fortsätter

Minskad omsättning och resultat. Modekedjan Lindex lönsamhet sjunker, visar ägarens kvartalsrapport – nu väntar nedläggningar av butiker.

Göteborgsföretaget Lindex ingår i finska Stockmannkoncernen, vars namn kommer från det kända varuhuset i Helsingfors. På onsdagen blev delårsrapporten från börsbolaget offentligt. Och det visar att Lindex såg en minskade omsättning och resultat. Omsättningen minskade från 171,3 miljoner euro sista kvartalet 2016 till 169,6 miljoner euro sista kvartalet i fjol – en minskning med en procent.

Samtidigt minskade rörelseresultatet från 19,6 miljoner euro till 10,0 – nästan en halvering. En minskad försäljning är en förklaring, den minskade i såväl Norden som Polen, men ökade på övriga marknader och på nätet.

Ser man till helåret minskade Lindex omsättning med 4,3 procent. Den för handelsföretag viktiga bruttomarginalen minskade också.

Det framgår också att Stockmannkoncernen skriver ned Lindex goodwill med hela 150 miljoner euro, alltså knappt 1,5 miljarder kronor.

”En huvudvärk”

Stockmanns vd Lauri Veijalainen kommenterade kvartalsrapporten på en direktsänd press- och analytikerträff i Helsingfors.

– Övergripande är vi inte nöjda med 2017.

– Vår främsta utmaning för tillfället, eller till och med huvudvärk, är Lindex. Bolagets utveckling är långt ifrån tillfredsställande. Och vi har tagit beslutsamma åtgärder för att förbättra situationen.

Här nämnde Stockmannchefen fyra åtgärder: ett kostnadsbesparingsprogram, att man ska stänga olönsamma butiker, att man fokuserar starkt på digitalisering samt att man tar fram en kollektion kunderna verkligen vill ha.

– Vi har också rekryterat Susanne Ehnbåge som har en stark bakgrund inom digitalisering och även retail, förklarade Veijalainen och meddelade att hon tillträder senaste i augusti.

Kraftig satsning

Satsningen på digitalisering är den ”största i Lindex historia” enligt Stockmanns vd.

När det gäller butiker hade Lindex totalt 490 butiker i totalt 18 länder vid årsskiftet, men med ett starkt nordiskt fokus. Här kommer man alltså att lägga ned eller flytta butiker som är olönsamma. Samtidigt meddelar Stockmann att man kommer att öppna nya butiker på attraktiva platser samt lansera nya butiksformat för att locka kunderna. Det totala antalet butiker beräknas minska något under innevarande år.

I en framåtblickande kommentar förklarar Stockmann att man räknar med att första kvartalet i år kommer att bjuda ett lågt resultat, men att digitaliseringen, bättre försäljning och effektiviseringsåtgärder kommer att stärka resultatet fortsatt under året. Andra viktiga affärsområden inom Stockmannkoncernen förutom Lindex är Stockmann retail – varuhus i Finland och Baltikum – och en fastighetsdel.

Fakta: Lindex kvartalsrapport okt-dec (jämfört med 2016)

Omsättning: 169,6 (171,3)

Rörelseresultat

:

10,0 (19,6)

Investeringar

:

7,4 (5,6)

Fotnot: Alla siffror i miljoner euro.

Mest läst