Li: "Blå himmel borde inte vara en lyx"

Pekings sista kolkraftverk har stängts, och Kina accelererar i sin ledande roll för avgasfri trafik. Men ännu är smogen lika illa som någonsin i huvudstaden.

ANNONS
|

Den regimtrogna nyhetsbyrån Nya Kina meddelar att anläggningen Huaneng nu stängts av. Det är det fjärde kolkraftverket som tystnar sedan 2013. Enligt Nya Kina försörjs därmed huvudstadsområdets drygt 20 miljoner invånare inte längre med energi från det smutsiga kolet, utan i första hand av naturgaseldning. Det är fortfarande ett fossilt bränsle, men med radikalt mycket mindre utsläpp än brunkol.

Nya Kina konstaterar att man därmed uppfyllt ett löfte i femårsplanen från 2013 om att bli första större stad i Kina som förlitar sig på naturgas.

Li lovar

Men atmosfären känner inga kommungränser, och runt huvudstaden eldar Kina fortfarande stora mängder kol. Så bara några timmar efter Nya Kinas stolta besked gick Pekings lokala myndigheter ut med ännu en i vinterns långa rad av smogvarningar.

ANNONS

Premiärminister Li Keqiang har i samband med landets just avslutade folkkongress lovat att "göra himlen blå igen". På sin årliga presskonferens i onsdags lovade han att fortsätta att försöka sänka utsläppen från kraftverk och bilar, trots att himlavalvet för tillfället förblir giftgrått.

- Vi kan inte kontrollera vädret, men vi kan förändra vårt beteende och utvecklingen i samhället, svarade han på en journalists fråga.

- Blå himmel borde inte vara en lyx, och det kommer det inte att vara.

98 procent

Att göra sig av med kolberoendet kommer att ta lång tid. Men de kinesiska makthavarna är uppenbarligen besvärade av föroreningarna, och genomför nu gigantiska miljösatsningar på bland annat transportområdet.

Branschsajten Inside EVsutnämnde häromdagen Kina till världens bästa elfordonsland. Men inte i första hand på grund av personbilar, där landet i och för sig också har en ledande roll. Kinas globala dominans när det gäller gröna fordon ligger i första hand i sektorerna bussar och två- och trehjulingar.

ANNONS

"Minst 98 procent" av världens avgasfria bussar finns enligt Inside EVs i Kina. Och landets marknad för eldrivna cyklar och mopeder är med europeiska ögon gigantisk – antalet i trafik beräknas för flera år sedan ha passerat en kvarts miljard, och tiotals miljoner nya lättare elfordon säljs varje år.

TT

Fakta: Kina kämpar mot smoggen

Kina får fortfarande större delen av sitt energibehov genom att bränna brunkol, vilket är den smutsigaste kraftformen i allmänt mänskligt bruk.

Men tack vare stora satsningar på andra energiformer minskar nu kolberoendet snabbt, åtminstone som andel av marknaden. 2016 stod kolet för 57 procent av kapaciteten, vattenkraften var näst störst med 20 procent, därefter i fallande ordning vind-, gas-, sol- och kärnkraft.

För att få bättre luft hade Peking, som har drygt dubbelt så många invånare som Sverige, målet att stänga all kolkraft till 2020. Det målet har nu uppnåtts tre år i förtid.

Men transportsektorn står för en ännu större del av den kinesiska huvudstadens luftföroreningar. Myndigheterna går därför ännu längre än många delar av västvärlden i försöken att få konsumenterna att välja avgasfria fordon. I höstas kom ett förslag om att åtta procent av alla bilar som säljs 2018 måste vara eldrivna, och att andelen sedan ska stiga snabbt. Det fick affärstidningen Forbesatt i en rubrik utbrista: "Kina till biltillverkarna: Gör elbilar eller dö".

Källor: Energypost.eu, The Wall Street Journal.

ANNONS