Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

171207-miljokonsumenter-577660_se.gp_1.jpg
Det upplevs som svårast att ta hänsyn till miljön när man köper paket- och charterresor. Arkivbild.

Kvinnor tänker mer på miljön

Kvinnor tänker mer på miljön när de handlar än vad män gör. Nästan hälften, 49 procent, av de tillfrågade kvinnorna i en undersökning tycker att det är viktigt att veta hur ett inköp påverkar miljön. För männen var den siffran 39 procent, framgår av en ny rapport från Konsumentverket.

Det upplevs som lättast att vara miljövänlig när man handlar exempelvis mejeriprodukter, vitvaror samt frukt och grönt. De svåraste marknaderna att vara miljövänlig på är bland annat paket- och charterresor, kläder och skor samt möbler och inredning.

"På marknader som ligger topp 5 finns etablerade miljömärkningar, till skillnad från bottenmarknaderna där märkningar ofta saknas. Kanske kan det påverka om det upplevs som lätt eller svårt", säger Johan Jarelin, analytiker vid Konsumentverket, i ett pressmeddelande.

Mest läst